Twinkle | Digital Commerce

Bol.com blijft sterkste retailmerk, Hema stormt top-drie binnen

2021-04-12
1000562
  • [nieuws]
  • 1:24

De top-drie van sterkste retailmerken van Nederland is voor het eerst in vijf jaar veranderd. Bol.com staat nog steeds aan kop, maar runner-up Albert Heijn daalt van de tweede naar de vierde plek. De top-drie wordt nu gecompleteerd door Kruidvat en Hema.

Dat blijkt uit het jaarlijkse Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Albert Heijn stond in dat onderzoek sinds 2017 steevast op de tweede plek, maar komt volgens de ondervraagden nu als te zelfverzekerd over. Grote stijger is Hema, die vorig jaar nog op de zevende plek stond. Het warenhuis vinden we nu op de derde positie terug.

Volgens het onderzoek zijn het buitenlandse platforms die de Nederlandse retailketens op de hielen zitten. Zo staat AliExpress op de 38e positie in de ranglijst van sterkste retailmerken, het is voor het eerst dat het platform in die ranking voorkomt. Daarnaast staat AliExpress op de vijfde plek in de ranglijst van verwachte groeiers. ‘Dit laat zien dat van AliExpress het grootste gevaar uitgaat voor de bestaande spelers in de Nederlandse retailmarkt.’

De ranglijst voor hardste stijgers in merkwaarde wordt dit jaar aangevoerd door Amazon. In de periode 2015 tot 2020 steeg het bedrijf van de 80e naar de 62e positie in de top-100 van meest waardevolle retailers in Nederland. Dit jaar bezet het platform de 49e positie. Daarnaast is er nog veel terrein te winnen voor Amazon’, stelt merkadviseur Beerda. ‘Qua online winkelgemak worden vijf webwinkels beter beoordeeld dan Amazon, waaronder bol.com, Coolblue, 123inkt.nl en wehkamp. Het blijkt dat de Nederlandse consument nu nog het meeste vertrouwen heeft in een webwinkel van Nederlandse origine.’