Twinkle | Digital Commerce

Forse stijging fraudemeldingen online shoppen

2021-04-12
1000562
  • [nieuws]
  • 1:08

Door de coronacrisis neemt het aantal meldingen van fraude rond aan- en verkoop van goederen flink toe. In de eerste maanden van 2021 waren er bijna evenveel gedupeerden als in heel 2019.

Dat blijkt uit cijfers van de Fraudehelpdesk. Tot en met 16 maart telde de helpdesk bijna 1.500 slachtoffers van oplichting tijdens online shoppen. In 2019 waren dit er in totaal 1.571, een jaar eerder – in 2018 waren dit er nog 987.

Logischerwijs wordt de coronacrisis als veroorzaker aangewezen van de toename. Vorig jaar bleek namelijk al dat het aantal slachtoffers ruim was verdubbeld, van 1.571 naar 3.782. Een verdubbeling zit er dit jaar - als de trend zich blijft voortzetten - ook in, stelt de Fraudehelpdesk. ‘Doordat veel winkels waren gesloten, waren ook mensen die voorheen hun aankopen niet online deden aangewezen op webwinkels en handelsplaatsen. Daarnaast zagen we dat oplichters inspeelden op de situatie, bijvoorbeeld door mondkapjes, zelftests, desinfectiemiddelen of fitnessapparatuur aan te bieden.’ De totale schade voor 2021 wordt geschat op ruim een miljoen euro.

De Fraudehelpdesk adviseert consumenten om bij een onbekende shop eerst de naam te controleren via internet en geen risico te nemen bij achterdocht. ‘Wees ook alert wanneer de domeinnaam niet hetzelfde is als de naam van de webshop of niet overeenkomst met de aangeboden producten.’