Twinkle | Digital Commerce

PostNL stopt met ‘coronavergoeding’ pakketpunten

2021-03-02
1000562
  • [nieuws]
  • 1:07

De extra vergoeding die PostNL midden december introduceerde voor pakketpunthouders, is per 1 maart stopgezet.

Deze vergoeding was bedoeld als tegemoetkoming voor winkeliers die door de lockdown hun deuren moesten sluiten, maar nog wel als pakketpunt functioneerden. PostNL verzocht deze winkeliers om de pakketpunten open te houden, zodat de distributie niet spaak zou lopen. Daarvoor betaalde het postbedrijf een vergoeding aan de winkeliers, die neerkwam op 19 euro per uur (152 euro voor maximaal 8 uur per dag), al werd er vanaf 20 januari een maximum van zes uur per dag gerekend (114 euro per dag). PostNL besloot de vergoeding stop te zetten omdat winkeliers hun deuren weer mogen openen voor click & collect en winkelen op afspraak, zo schrijft Retailnews.

Wrang

Branchevereniging VVP (Vereniging van Postale en Bancaire Retailers) noemt de beslissing van PostNL wrang, vooral op de dag dat het bedrijf een recordwinst bekendmaakt van 213 miljoen euro. ‘Winkeliers met een PostNL-punt stonden positief tegenover deze extra vergoeding vanaf half december. Weliswaar was die niet kostendekkend, maar ze zijn er toch mee door een moeilijke periode geholpen.’

Basisvergoeding

Winkeliers krijgen nog wel de basisvergoeding van 25 cent per pakketje en een eenmalige vergoeding van 500 euro. ‘Maar het zou PostNL gesierd hebben als ze deze coronavergoeding in stand hadden gehouden tot aan het moment dat de winkels weer volledig open kunnen,’ aldus de VVP.