Twinkle | Digital Commerce

Otrium ontvangt ruim 100 miljoen euro groeigeld voor Amerikaanse uitrol

2021-03-31
1000562
  • [nieuws]
  • 1:10

Fashion outlet Otrium heeft in een investeringsronde omgerekend zo’n 102 miljoen euro aan groeigeld ontvangen.

Met het geld wil de onderneming van Milan Daniels en Max Klijnstra uitbreiden naar de Verenigde Staten. Op dit moment is het bedrijf alleen in Europa actief. De investering werd mede geleid door investeringsmaatschappijen BOND en Index Ventures. Naast de uitbreiding naar de VS wil Otrium een deel van het groeigeld inzetten om het platform verder te ontwikkelen.

Otrium biedt op zijn platform plek aan kledingmerken die met grote restvoorraden zitten. Deze voorraden worden vervolgens met korting op het platform aangeboden. Met succes, zo blijkt. Het bedrijf wist zijn omzet in 2020 te verdriedubbelen en zag daarnaast het aantal leden de 3 miljoen passeren. Ter vergelijking, drie jaar geleden waren dat er nog zo'n 300.000. Intussen verkopen meer dan 300 fashionwinkels op het platform.

‘Ons doel is om zo dicht mogelijk bij het uitroeien van onverkochte seizoensvoorraad te komen’, stelt medeoprichter Milan Daniels. ‘Ten eerste helpen we modemerken een plek te vinden voor kledingartikelen die anders onverkocht zouden blijven, en maximaliseren we de inkomsten die ze met die artikelen genereren. Ten tweede gebruiken we onze diepgaande analyses om merken te helpen bepalen welke kleding en tegen welke hoeveelheden en prijs het meest zullen verkopen in de toekomst.’

Eerder haalde Otrium al in totaal 33 miljoen euro aan groeigeld op.

Lees ook: ‘Otrium: het perfecte vliegwiel’ (4 mei 2018)