Nadat flitsbezorger Gorillas vorige week aankondigde een kwart miljard euro aan groeigeld te hebben opgehaald, is het nu de beurt aan branchegenoot Getir. De Turkse flitsbezorger krijgt omgerekend zo’n 255 miljoen euro aan groeigeld.
Net als Gorillas bezorgt Getir boodschappen binnen 10 minuten bij klanten thuis. Getir is naast thuismarkt Turkije sinds dit jaar actief in Londen. De investering wordt gebruikt om versneld uit te breiden naar drie Europese markten: Duitsland, Frankrijk en Nederland. Eerder dit jaar ontving Getir al 108 miljoen euro aan groeigeld.
Zodra de verspreiding van het coronavirus is teruggedrongen is het bedrijf daarnaast van plan om naar Zuid-Amerika uit te breiden, specifiek in Brazilië, stelt oprichter Nazim Salur: ‘We zijn in 2015 begonnen met het idee om de online boodschappenmarkt te disrupten. Elke maand leveren we in gemiddeld 10 minuten tijd een assortiment van 1.500 producten aan miljoenen mensen in Turkije. Dankzij de interesse in ons bedrijfsmodel hadden we de mogelijkheid om een Serie C-ronde slechts twee maanden na onze Serie B af te ronden.’
Onbegrijpelijk dat in dit soort verdienmodellen zoveel geld wordt geïnvesteerd tegen waarderingen die op unicorn niveau liggen. 9 van de 10 overleven het waarschijnlijk niet en van bescherming door enig Intellectual Eigendom is ook geen sprake. Duidelijk is dat er veel geld beschikbaar is dat bij gebreke aan goede proposities of het zoeken daarnaar zijn weg vindt naar dit soort avonturen.