Twinkle | Digital Commerce

Testideeën verzamelen

2021-02-17
1000562
  • [tips]
  • 2:28

Over het algemeen leveren onderzoeksinzichten in combinatie met de inzichten die je uit je A/B-testen haalt nieuwe testideeën op. Maar het komt ook voor dat je geen nieuwe ideeën kunt bedenken en zelfs geen ideeën meer op je backlog hebt staan. De tip voor als je nieuwe inzichten en testideeën wilt verzamelen: organiseer een brainstormsessie. Dit geeft naast enorm veel nieuwe ideeën ook je experimenteercultuur een boost. Hier is een stapsgewijze aanpak om zoveel mogelijk uit je brainstormsessie te halen.

Tekst: Ruben de Boer

Stap 1: Selecteer een groep van 6 tot 15 collega's

Bij voorkeur werken deze collega’s aan de KPI die je probeert te optimaliseren, kennen ze de doelgroep of zijn ze gewoon enthousiast over conversion rate optimization (CRO).

Stap 2: Selecteer de belangrijkste pagina's

Selecteer op basis van het verkeer en conversies die door je funnel stromen, de vier of vijf belangrijkste pagina's om op te experimenteren. Verzamel ook algemene data van deze pagina's en zorg dat iedereen de data kan begrijpen. Bijvoorbeeld het aantal mensen dat de website verlaat vanaf die pagina, de tijd die bezoekers op de pagina doorbrengen, een click-map, een scroll-map en of het om een bestemmingspagina gaat of niet.

Stap 3: Richt een (online) vergaderruimte in

Regel een grote vergaderzaal, papier, pennen en heel veel post-its. Print en plak de afbeeldingen van de verschillende webpagina's die je wilt optimaliseren op de wanden van de vergaderruimte. Voeg alle data toe die je hebt verzameld. Plak onder elke afbeelding van de webpagina’s een groot vel papier. Schrijf bovenaan dit papier drie tot zes algemene overkoepelende hypotheses. Deze moeten gebaseerd zijn op onderzoek en eerdere A/B-testen. Ze moeten niet specifiek zijn voor één A/B-test, maar in plaats daarvan iets vertellen over de behoeftes of motivaties van je websitebezoekers.
Als jij en je collega's vanwege corona vanuit huis werken, kun je deze sessie nog steeds organiseren. Bijvoorbeeld met Miro, een gratis tool om leuke en boeiende brainstormsessies op te zetten.

Stap 4: Verdeel de groep en ga aan de slag

Verdeel je collega's nu in groepen van twee of drie personen en laat ze brainstormen over ideeën op basis van de verschillende hypotheses. Geef ze voor elke pagina ongeveer vijf tot tien minuten. Als hun tijd om is, gaan ze naar de volgende pagina, totdat ze alle pagina's hebben gehad.
Als je deze sessie online organiseert en je software het niet toelaat om breakout rooms te maken, dan kun je elke collega afzonderlijk over ideeën laten brainstormen.

Het resultaat

Deze manier van brainstormen levert je veel nieuwe ideeën op om te testen. Een ander voordeel is dat je enthousiasme over experimenteren creëert. Ik heb sessies gezien met wel 170 nieuwe ideeën om te testen!

Dit artikel is geschreven door Ruben de Boer, conversiemanager bij Online Dialogue, voor het online analyse- en optimalisatieplatform Webanalisten.nl. Het volledige artikel is hier te lezen.