Twinkle | Digital Commerce

Zeeman zet alle online zeilen bij

2021-02-19
1000562
  • [nieuws]
  • 1:27

De coronacrisis heeft textieldiscounter Zeeman doen beseffen dat het hebben van een goede e-commerce infrastructuur van groot belang is. Rond de afgelopen kerstperiode lag de webshop er zelfs vier dagen uit. ‘Online kunnen we het gewoon niet aan, zeg ik eerlijk.’

Dat vertelt Caroline van Turennout, directeur marketing & e-commerce, in gesprek met MarketingTribune. Volgens Van Turennout was Zeeman al erg druk bezig met het inrichten van de basisprocessen van e-commerce, toen de coronacrisis zijn intrede deed. Daardoor kon de textieldiscounter de toenemende online vraag als gevolg van de coronapandemie, niet bolwerken. ‘We zijn volgens mij de eerste textieldiscounter die online bestellen mogelijk maakte sinds 2012. We waren ingericht op lage volumes, maar door de crisis zijn de bestellingen geëxplodeerd.’

Die enorme piek in bestellingen zorgde er dus voor dat met Kerst 2020 de online deuren voor vier dagen werden gesloten. Van Turennout vervolgt: ‘We doen alles zoveel mogelijk zelf, maar online fulfilment ligt extern en daar konden we de orders niet meer aan. Uiteraard gaan we nu vol gas verder met het ontwikkelen van e-commerce, maar het zal nog wel even duren voordat alles op orde is.’

Volgens de directeur marketing & e-commerce doet de crisis retailers beseffen hoe belangrijke e-commerce en andere distributiekanalen zijn. Maar het is ook een bevestiging dat de ingeslagen weg van Zeeman de juiste is, stelt ze: ‘Om de webshops in België en Nederland te professionaliseren en ook in Frankrijk een webshop te openen. Nu kunnen mensen de producten nog thuis laten bezorgen, maar het is in de toekomst ook mogelijk om de bestellingen in de winkels op te halen.’

Het volledige interview met Van Turennout is hier te lezen.