In drie jaar tijd hebben Amazon, Albert Heijn en Coolblue de meeste groei in bereik doorgemaakt. Dat blijkt uit een analyse van Screenforce.
De drie webspelers zagen hun bereik in die periode (januari 2018 tot en met december 2020) respectievelijk met 121 procent (Amazon), 43 procent (AH) en 33 procent (Coolblue) toenemen. De enorme groei van Amazon valt te verklaren omdat het bedrijf pas sinds een jaar een volwaardige webshop in Nederland heeft.
Screenforce baseert zijn analyse op het NOBO online bereiksonderzoek van VINEX (Verenigde internet exploitanten). Daarin zijn acht e-commerce sites opgenomen, naast de drie eerdergenoemden zijn dat Beslist.nl, bol.com, Marktplaats, MediaMarkt en wehkamp. Uit het onderzoek blijkt dat bol.com, Albert Heijn en Marktplaats het grootste bereik hebben. Opvallend is dat Albert Heijn Marktplaats eind 2020 heeft ingehaald, zo is te zien in onderstaande grafiek. Het bereik van de onderzochte sites is in de afgelopen drie jaar gemiddeld met 21 procent gestegen.
Dit komt toch grotendeels door de Corona crisis. Onze eigen website https://www.megagadgets.nl/ is ook flink gestegen sinds april 2020 en dit heeft alles met Corona te maken. Interessant zou zijn te weten hoeveel mensen na de vaccinatie meer online blijven bestellen als voor 2020.