Twinkle | Digital Commerce

Extra handjes in een handomdraai met easyjobs

2021-03-26
1000562
  • [branded content]
  • 5:51

Rick Simons is gepokt en gemazeld in de Nederlandse markt voor personeelswerving. Een paar jaar geleden besloot de founder en CEO van Staff Capital Groep, vol in te zetten op innovatie en digitalisering: ‘De markt voor personeelswerving is behoorlijk conservatief en hierdoor kwetsbaar voor disruptie. Ik wilde een HR-tech bedrijf bouwen en vooruitstrevende technologische oplossingen ontwikkelen.’ Een nieuwe vrucht daarvan is easyjobs. Met ‘de meest gebruiksvriendelijke uitzendmarktplaats, gespecialiseerd in gigs (korte klussen) en jobs (uitzendkrachten) van Nederland’ wil Simons onder andere e-commerce bedrijven ontzorgen.

Beeld: Zuiver Beeld

Payrolling was in ons land nog maar weinig bekend toen Simons in 2002 Payroll Select in de markt zette. Dankzij verschillende overnames en een participatie van ABN Amro groeide het bedrijf vanaf de spreekwoordelijke zolderkamer uit tot topspeler binnen de branche. Behalve in payrolling werd het bedrijf ook actief in recruitment, uitzendwerk en backoffice diensten.
In het voorjaar van 2018 werd Simons weer volledig eigenaar van zijn onderneming, die hij van een vrij traditionele speler wilde transformeren in een digitale voorloper. ‘In het arbeids speelveld is er een grote behoefte aan flex’, vertelt hij, ‘zowel van opdrachtgevers als opdrachtnemers. Het is voor bedrijven essentieel om mee te kunnen bewegen, dat wordt in deze tijd van corona nog eens extra duidelijk. Ik constateerde dat de markt – het is een grote markt in Nederland – daar nog niet goed op was toegerust. Ik zag de bekende uitzendbureaus en payrollkantoren die fricties niet zomaar wegnemen. Ondertussen zag ik bedrijven als Google en LinkedIn steeds meer positie innemen. En dus besloten we het roer om te gooien en vol voor innovatie te gaan.’ ‘Rick is een visionair’, aldus Zakaria Amlal, co-founder en CEO van gracious. ‘Dat merkte ik al toen ik hem voor het eerst sprak. Hij denkt buiten de kaders, loopt in zijn denken op de markt vooruit.’ Gracious werkt sinds 2019 voor Staff Capital Groep, waarin alle overgenomen bedrijven en nieuwe platformen zijn geïntegreerd. Tot de organisatie, die het hoofdkantoor behoudt in Deventer, behoren drie merken: payroll select, easyworx en easyjobs. De payroll specialist, het uitzendbureau en de digitale marktplaats bieden verschillende HR-oplossingen in de breedste zin van het woord. Ze draaien allemaal op zelf ontwikkelde software om vraag en aanbod zo goed mogelijk te matchen. ‘Gracious heeft ons de afgelopen jaren, als strategisch partner, geholpen met het integreren van deze nieuwe labels in de markt. Ook hebben we samengewerkt om de labels een nieuwe look & feel te geven die in lijn staat met de hele organisatie. Het is echt één geheel geworden en alles stemt op elkaar af. We zijn met de nieuwe labels van payroll specialist naar een echte HR-tech speler gegaan waarbij de persoonlijke touch intact is gebleven.

Lancering van easyjobs

De digitale marktplaats easyjobs is de nieuwste loot aan de stam van Staff Capital Groep. Het is in basis een uitzendmarktplaats voor korte klussen (gigs) en uitzendbanen (jobs). Ondernemers die snel extra handjes nodig hebben, kunnen een klus op de site en in de bijbehorende app plaatsen. Deze wordt op basis van ingevoerde vaardigheden getoond aan potentiële opdrachtnemers, die de gig kunnen aanpakken. ‘Deze manier van selectie, op basis van vaardigheden in plaats van cv’s, scheelt een heleboel rompslomp’, weet Simons. ‘Er komen geen intercedenten aan te pas en alles gaat volledig digitaal via de app, het is letterlijk zo geregeld met easyjobs zowel voor de opdrachtgevers als kandidaten. Daarin zit de kracht van het platform. Anders dan bijvoorbeeld bij Temper die met zzp-ers werkt, werkt easyjobs enkel met uitzendkrachten. Het gaat het bij ons om uitzendkrachten, niet om zzp’ers. Onze 100% compliance aanpak biedt een hele grote meerwaarde voor zowel kleine als grote organisaties. We zijn een serieuze club, alles is goed geregeld volgens de richtlijnen.’

Easyjobs, twee maanden geleden begonnen in Utrecht, presenteert zich aan werkzoekenden als hét nieuwe flexibele uitzendplatform: ‘Vandaag werken in de horeca en morgen in de logistiek? It’s up to you!’ De uitzendkrachten krijgen elke vrijdag automatisch betaald voor de gigs die ze hebben opgepakt. Ondernemers kunnen met easyjobs pieken opvangen en onderbezetting voorkomen. ‘Stel je voor dat je E-commerce Manager bent en je te maken krijgt met twee corona gevallen. Dan zit je met een acuut probleem’, schetst Amlal, die met gracious veel e-commerce bedrijven als klant heeft. ‘Zeker nu het bij wijze van spreken elke dag Black Friday is. Via easyjobs kun je dan heel snel aan versterking komen, zonder de complexiteit van een regulier uitzendbureau. Via de krachtige app worden de lijntjes tussen vraag en aanbod in één keer gelegd. Zo kun je als online verkoper voorkomen dat managers of developers mee in moeten komen pakken’, lacht Amlal.

Blijvend de beste tarieven

Dankzij het payroll verleden van het moederbedrijf kan dat volgens Simons tegen lage tarieven: ‘We zijn heel lean and mean georganiseerd en werken met lage marges. Voor easyjobs liggen die op 10 procent. Het gemiddelde in de uitzendbranche ligt nu op 20 tot 25 procent. Door die scherpe prijsstelling hopen we snel veel markt te kunnen veroveren, ik denk dat de tarieven door nieuwkomers uit de tech-hoek sowieso wel omlaag zullen gaan. Voor grote opdrachtgevers die structureel gebruik maken van het platform oriënteren we ons op een abonnementenmodel, iets wat absoluut nieuw is in de uitzendbranche. Opdrachtgevers betalen dan niet per klus, maar per maand voor de toegang tot het platform. Deze scherpe tarieven zijn geen lokkertjes, maar we zijn ervan overtuigd dat we een eerlijke prijs willen rekenen voor alle betrokken partijen.’

De toekomst

Aan ideeën geen gebrek bij Simons. Concreet is het plan om instant gigs toe te voegen aan easyjobs, waarbij supersnelle beschikbaarheid geboden is: ‘Door gebruik te maken van push-berichten kunnen behoeftes nog op dezelfde dag nog worden vervuld. Hiermee kunnen bedrijven op zeer korte termijn hun planning organiseren. Als voorbeeld: Ik bestel in de ochtend een product dat tussen 15:00 en 16:00 uur bezorgd moet worden. Ons platform zorgt er dan voor dat er om 15:00 uur een fietskoerier paraat staat om dit pakketje te bezorgen. Met deze dienst richten wij ons bijvoorbeeld op one day delivery bedrijven maar ook bijvoorbeeld op logistieke bedrijven die te maken krijgen met onverwachte pieken die snel opgelost moeten worden.’ ‘Ook willen we jobs gaan toevoegen aan het platform. Dat zijn juist langer durende uitzendbanen tot en met hbo-niveau. Behalve in uren zouden we op termijn ook in concrete opdrachten kunnen gaan bemiddelen, met een pro-variant.’ Binnen easyjobs bouwen zowel bedrijven als uitzendkrachten een reputatie, ofwel ranking op, in de platform wereld een bekend fenomeen. Op basis van profielen, reviews, ratings en eigen ervaringen kunnen opdrachtgevers een poule samenstellen met opdrachtnemers die ze graag bij hen zien komen werken. Simons: ‘Vanuit de technologie kunnen we door blijven denken, zo kunnen we op basis van de weersvoorspelling de behoeften van horecabedrijven helpen identificeren. We kijken ook naar procesintegratie en ketenoptimalisatie; hoe hoger wij in de keten kunnen opschalen, hoe beter onze dienstverlening wordt. Door bijvoorbeeld de bestelflow van webwinkels aan ons platform te koppelen, kunnen wij al heel snel personeelsbehoeftes zien opkomen en daarop reageren. We hebben de kennis in huis om door te ontwikkelen en snel op te schakelen.’ Volgens Simons staan we aan het begin van grote veranderingen in de sector die hij zo goed kent: ‘Het hele speelveld wordt anders. Ik denk dat 80 procent van de tijdelijke personeelswerving straks via dit soort platformen loopt.’

Scan & bekijk de commercial

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met gracious