Twinkle | Digital Commerce

Pakketbezorging vertraagd in december

2021-01-18
1000562
  • [nieuws]
  • 1:25

Webwinkels en pakketbezorgers hebben afgelopen feestmaand – procentueel gezien – meer pakketjes te laat bezorgd dan in december 2019. Met Sinterklaas en Kerstmis arriveerde 3,3 procent van de pakketjes te laat, een jaar daarvoor was dat 1,8 procent. Dat blijkt uit actueel onderzoek van Q&A, waaraan ruim 2.500 consumenten deelnamen.

Volgens Frank Quix, managing director van het genoemde onderzoeksbureau, valt deze vertraging nog mee doordat veel webwinkels en postbedrijven vooraf maatregelen hadden getroffen om de decemberdrukte in goede banen te leiden. Denk hierbij aan de inzet van meer medewerkers in distributiecentra, meer bezorgers op de weg en bezorging op zondag. ‘Gezien de omstandigheden vind ik dit nu best een goede score. Er is heel veel meer besteld en zeker toen in de kerstperiode die lockdown kwam, waren mensen wel zo'n beetje genoodzaakt om cadeautjes online te bestellen’, laat hij weten aan NOS.

Klachten

Op verzoek van het genoemde medium stelde de Consumentenbond een lijst samen met de top-10 van bedrijven waarover afgelopen jaar de meeste klachten binnenkwamen. Op de eerste vier plaatsen staan drie postbedrijven en één e-commercespeler: PostNL (ruim 8.800 klachten), DHL (bijna 3.000 klachten), bol.com (ruim 1.500 klachten) en DPD (1.300 klachten). De vereniging heeft begrip voor de problemen tijdens de feestdagen. ‘Maar het valt ons juist op dat het hele jaar door het aantal klachten hoger lag en dat de postbedrijven daar wel wat aan hadden kunnen doen’, aldus een woordvoerder. De Consumentenbond doet momenteel uitgebreid onderzoek naar de pakketbezorgers. Uitkomsten worden in februari of maart dit jaar verwacht.

Lees hier meer over onderzoeksresultaten van Q&A over 2019.