Twinkle | Digital Commerce

Nederlanders geven 30 procent meer uit bij Europese webwinkels

2021-01-22
1000562
  • [nieuws]
  • 0:47

Nederlandse consumenten hebben in het derde kwartaal van 2020 605 miljoen euro uitgegeven bij buitenlandse webshops binnen de Europese Unie. Het gaat om een groei van ruim 30 procent.

Dat blijkt uit lopend onderzoek van het CBS. In het kwartaal ervoor werd een recordbedrag van 696 miljoen euro uitgegeven. Volgens het statistiekenbureau vormen de online aankopen bij Europese webshops een relatief klein deel van alle consumptieve bestedingen. Zo ging het in 2018 om minder dan 2 procent van de totale Nederlandse detailhandelsomzet.

Daarnaast meldt het CBS dat de omzet van Nederlandse internetverkopers in datzelfde kwartaal steeg met ruim 38 procent. Dat is minder hoog dan de stijging van 55 procent in het tweede kwartaal. Het CBS berekent de cijfers volgens een methode die nog in ontwikkeling is. De cijfers zijn dus ook voorlopig.