Twinkle | Digital Commerce

Lockdowns beïnvloeden online koopgedrag

2021-01-26
1000562
  • [nieuws]
  • 0:52

Persoonlijke verzorgingsproducten, huis- en tuinartikelen en voedingsmiddelen vonden gretig aftrek bij online klanten in 2020. Dat stelt PostNL na analyse van data van duizenden Nederlandse webshops.

De genoemde categorieën stegen niet alleen het hardst in coronatijd, volgens het post- en bezorgbedrijf doen de aanbieders van de betreffende producten het ook nu nog steeds ‘heel goed’. ‘De consument heeft het online bestellen van artikelen in de categorie personal care voorgoed ontdekt: in het vierde kwartaal lag de groei van het aantal pakketten nog altijd op 40 procent. Dit heeft overigens ook te maken met het aanbod in deze categorie, dat aanzienlijk is toegenomen. Meer online aanbod in combinatie met corona zorgen in deze sector voor meer online klanten’, meent PostNL, dat aangeeft dat persconferenties en lockdowns het online koopgedrag van consumenten in Nederland hebben beïnvloed.

Vooruitblikkend verwacht de nationale pakketbezorger aankomend voorjaar een seizoenspiek voor de huis- en tuinbranche, terwijl online winkelen voor voedingsmiddelen eveneens ‘een blijvende impuls’ lijkt te hebben gehad.