Twinkle | Digital Commerce

Wordt het piekseizoen het nieuwe normaal?

2020-12-18
1000562
  • [tips]
  • 4:13

De pakket- en bezorgdrukte is rondom de feestdagen groter dan ooit, zo stellen pakketbezorgers. Om de consumenten bewust te maken van de ontzettend hoge vraag en drukte lanceerden deze bezorgers de afgelopen periode een campagne in samenwerking met de branchevereniging: ‘Wees voorbereid, bestel op tijd’, in de hoop de drukte te kunnen spreiden.

Tekst: Michiel de Neef

DHL verwacht op piekdagen een miljoen pakketten per dag te verwerken, bij PostNL gaan de distributiecentra op zondag open en het bedrijf zet meer pakketvervoerders om alle zendingen op tijd de deur uit te krijgen. Zijn de zorgen terecht? Moeten we ons opmaken voor een tsunami aan pakketjes, of zal het meevallen? En misschien wel de belangrijkste vraag: is het piekseizoen nog wel een piekseizoen?

Voorheen piekseizoen, nu het nieuwe normaal

Pakketbezorgers en webshops nemen alle mogelijke maatregelen om het piekseizoen dit jaar goed door te komen. De verkopen liggen het hele jaar al hoger, wat volgens mij ook komt doordat de pandemie een nieuwe doelgroep online shoppers heeft gecreëerd. De noodzaak om online te bestellen werd steeds groter, waardoor de besteldrempel steeds lager werd. Als gevolg van de oproep om zoveel mogelijk thuis te blijven switchen mensen massaal naar online bestellen: van kleding tot wc-papier en boodschappen. Waar dit voor jongere generaties niet geheel vreemd of nieuw was, bleek de pandemie vooral de oudere groepen over te halen tot online bestellen. Met de babyboomers en de generaties daarboven als online shoppers bereiken we een duidelijke nieuwe groep in de e-tail.

Toch moeten we ons afvragen of de drukte die ontstaan is door zowel de pandemie als de naderende feestdagen tijdelijk is. De drukte houdt immers al bijna het hele jaar aan en het is nog maar de vraag of we ons gedrag gaan veranderen wanneer de pandemie voorbij is. We moeten namelijk niet vreemd opkijken als we dan met z’n allen massaal hebben ervaren hoe fijn en handig (alles) online bestellen is. Wanneer het merendeel zoveel online blijft winkelen, kan de huidige drukte wel eens het nieuwe normaal worden. En dat betekent dat pakketbezorgers een nieuwe status quo moeten uitvinden als het gaat om bezorgen in tijden van drukte. Want die drukte is dan aan de orde van de dag. Het piekseizoen is niet enkel meer met Black Friday en de feestdagen: er is dan voortaan elke dag topdrukte.

Drie tips om op tijd te kunnen leveren bij constante drukte

Met de feestdagen voor de deur zijn de retailers en postbezorgers maar met één ding bezig: de bestellingen op tijd de deur uit krijgen én ze op tijd bij de mensen thuis af te leveren. Veel partijen hebben (op dit moment) geen tijd meer om hun supply chain of processen structureel anders in te richten. Veel gebeurt ad-hoc, reagerend op de situatie en vooral reagerend op de vraag van de consument. Dat is logisch en komt ongetwijfeld goed, juist door de flexibiliteit van de bezorgdiensten. Maar, voor de komende weken, maanden en jaren benadruk ik wel het belang van het inrichten van een duurzame, lange-termijn supply chain. Als deze drukte het nieuwe normaal wordt is het essentieel dat niet alleen bezorgers, maar ook retailers voorbereid zijn en hun systemen, processen en supply chain zo inrichten dat ze elke dag, elk moment, deze drukte aankunnen. Alleen dan ben je echt 2021-bestendig.

Drie essentiële stappen en tips voor retailers om een piek-bestendige supply chain in te richten en dus altijd tijdig te kunnen bezorgen:

1. Sterkere supply chain partnerrelaties en transportnetwerken

Volgens een recent rapport van ASCM zorgt juist het nauw onderhouden van contacten en relaties met bedrijven en supply chain-partners voor lagere transactiekosten. Waar nu (nog) voornamelijk de grotere retailers werken met transportnetwerken en supply chain partnerrelaties is het ook aan te raden voor de kleinere retailers om dit op te zetten. Zo kunnen ook zij in de toekomst de aanhoudende drukte én pieken aan, en zijn ze niet afhankelijk van één partner.

2. Mobiliteitsoplossing voor last mile delivery

Bijna elke consument is tegenwoordig bekend met de last mile delivery oplossingen die er zijn in de bezorgmarkt. Grote partijen zoals PostNL en DHL geven je de kans om je pakketje te volgen tot aan de deur. Een chauffeursapp zorgt voor zichtbaarheid en tracking. Veel bedrijven die aan het begin van de pandemie nog relatief klein waren werkten niet met deze oplossingen en verzorgden de tracing handmatig. Echter, door de snelle groei is ook daar nu een mobiliteitsoplossing noodzakelijk. Voor zowel retailer als bezorger essentieel om dit goed georganiseerd te hebben om niet alleen aan de consumentenverwachtingen te voldoen, maar om ook zelf zichtbaarheid te hebben op de bezorgingen.

3. (Het testen van) schaalbaarheid

De grootste uitdaging op piekmomenten is vaak de software die leveranciers en retailers gebruiken voor hun supply chain en bezorging. Deze draait bijna nooit op de volledige capaciteit en op het moment dat het druk wordt lopen dergelijke systemen regelmatig tegen een limiet aan. Het testen van de schaalbaarheid van deze software en het ‘oefenen’ en voorbereiden van piekmomenten is daarin essentieel.

Het grote voordeel voor de bezorgers dit jaar is dat het first-time delivery percentage vele malen hoger ligt dan in eerdere jaren. Mensen zijn thuis en kunnen dus pakketjes direct de eerste keer aannemen. Dat verlaagt de druk bij bezorgers per pakket, wat een beduidend voordeel is in drukke periodes.

Deze gastblog is geschreven door Michiel de Neef, Global Product Manager bij BluJay Solutions