Twinkle | Digital Commerce

Amerikaanse webshop reguleert drukte met virtuele wachtrij

2017-05-28
25081672
  • [nieuws]
  • 1:16

De Amerikaanse scooter-webshop Microkickboard.com loodst tijdens piekmomenten shoppers naar een digitale wachtruimte om zijn site niet te overbelasten en daardoor teleurstelling te voorkomen. Volgens de webwinkel wacht 95 procent van de klanten zijn beurt geduldig af.

In drukke tijden meldt de site soms vijf tot tien minuten wachttijd aan bezoekers, schrijft vaktitel Internet Retailer. Micro Kickboard ontwikkelde de virtuele wachtruimte nadat de site tijdens een weggeefactie crashte door een overvloed aan bezoek; daarmee verloor de retailer naar schatting zo'n 15.000 dollar. 'We hebben liever gespreid verkeer op de site dan tweeduizend consumenten met een slechte ervaring,' aldus het bedrijf. Tot nu toe gebruikte de webshop de functie drie keer, waaronder op Black Friday.

Bijenkorf-portier
Het gebruik van een digitale wachtrij probeerde De Bijenkorf eerder uit in Nederland: tijdens de voormalige Drie Dwaze Dagen zette de warenhuisketen een virtuele portier neer, die de digitale rij voor de webshop 'bewaakte'. Tijdens piekdruktes in de Bijenkorf-webshop verzocht de portier consumenten hun gegevens achter te laten, zodat ze bericht konden ontvangen wanneer het rustiger werd. In de 'Dwaze Rij' konden bezoekers elkaar uitdagen door voor te dringen of virtueel te dobbelen.

Kortingsregel bij bol.com
Bol.com pakte het in het afgelopen feestdagen anders aan: de aanvoerder van de Twinkle100 zette op drukke momenten een korting van 2,50 in voor klanten die akkoord gingen met levering op een later moment, zodat de webwinkel zijn logistieke activiteiten kon spreiden.