Twinkle | Digital Commerce

Black Friday: mede verantwoordelijk voor overbelasting PostNL?

2020-12-03
1000562
  • [opinie]
  • 2:08

In 2017 schreef ik al over Black Friday, helaas lijkt mijn voorspelling van toen steeds meer waarheid te worden. Black Friday raakt langzaam ingeburgerd en iedereen doet mee, bang om de boot te missen. Vrijwel elke landelijke keten heeft een Black Friday folder, en ook online vliegen de aanbiedingen je om de oren, waarmee de druk op kleinere webshops ook steeds groter wordt.

Doordat Black Friday steeds meer ingeburgerd raakt, zal het gedrag van de consument ook steeds meer verschuiven. Dat is nu al te zien in bijvoorbeeld de iDeal-transacties. In de toekomst zullen steeds meer consumenten wachten op Black Friday om geen korting te missen, met een grote piek in verkopen tot gevolg. Voor de vorm maken we er een hele week met kortingen van, maar de piek in de verkopen blijft.

Dit jaar is onder andere door corona al vroeg duidelijk dat bezorgers als PostNL en DHL de grootste moeite hebben om de vraag bij te benen. Daar bovenop komt nu nog eens een Black Friday-piek, dat is vragen om problemen. Dat blijkt deze week wel, PostNL zegt deze week 10 miljoen pakketjes te verzenden en de vraag niet meer aan te kunnen.

Veel van onze leden snappen dat met zulke aantallen er vertraging op kan treden in de bezorging, maar de combinatie van een ‘piekvergoeding’ van 25 cent extra per pakket met het niet op tijd kunnen leveren wekt toch wel wat frustratie op.

Ongetwijfeld zullen de komende maand veel consumenten klagen over veel te laat aankomende pakketjes. De webwinkelier wordt daarvan de dupe door klachten en negatieve reviews.

Naar mijn idee zorgen de acties rondom Black Friday voor een extra piekbelasting, dat terwijl het maar de vraag is of er echt meer wordt verkocht of dat verkopen vooral verschuiven.

In Amerika wordt Black Friday gehouden op een logisch moment. De dag na Thanksgiving waarop iedereen vrij is en de start voor de Kerstaankopen. Daar wordt vroeg bestellen dus beloond en wordt een voor Amerikanen schaarse vrije dag gebruikt om de verkoop te stimuleren.

Als we dan zo nodig een Amerikaanse traditie willen overnemen, waarom passen we hem dan niet aan aan onze kalender? Bijvoorbeeld door 6 december uit te roepen als start van de kerstaankopen of juist ergens midden november mensen al te stimuleren om hun sinterklaasaankopen op tijd te doen. Op die manier worden consumenten beloond voor het spreiden van de decemberdrukte en geef je als verkoper niet onnodige kortingen weg. Daar wordt iedereen blij van.