Twinkle | Digital Commerce

Ship-from-store in China

2020-12-03
1000562
  • [opinie]
  • 2:10

Het meest tastbare voorbeeld van ship-from-store in China zijn de Freshippo-supermarkten (Hema) van Alibaba. Een van de kenmerken van deze winkels is de transportband die dwars door de supermarkt onder het plafond door loopt. Een groot deel van het winkelpersoneel fungeert als orderpicker voor online orders.

In verschillende delen van deze supermarkten worden goederen in tasjes gestopt en via het transportsysteem naar een magazijn vervoerd. In dat magazijn worden de tasjes van een specifieke bestelling verzameld, verpakt in koelboxen en overhandigd aan koeriers die ze in een straal van drie kilometer binnen dertig minuten bezorgen.
Naast het opbouwen van een eigen keten met inmiddels meer dan 230 Freshippo-winkels heeft Alibaba de afgelopen jaren ook flink geïnvesteerd in bestaande retail. Zo nam het bedrijf een aandeel van 36 procent in Sun Art Retail, dat in China actief is met twee supermarktketens, Auchan en RT-Mart, en dat bijna vijfhonderd locaties heeft in 233 Chinese steden. Afgelopen maand breidde Alibaba dat aandeel uit naar 72 procent.

Orderpickers

Tijdens mijn bezoeken aan RT-Fresh en Auchan-supermarkten in Shanghai begon me de afgelopen jaren op te vallen dat ook deze uitgerust waren met hetzelfde transportsysteem onder het plafond en dat er orderpickers rondliepen in de winkel. Op basis van de ervaring die Alibaba heeft opgedaan met de Freshippo-supermarkten, breidt het bedrijf deze methodiek nu dus ook uit naar de Sun Art-winkels. Deze shops zijn daarmee theoretisch klaar voor de toekomst waarin de consument er steeds vaker voor kiest om vanuit de luie stoel via een app te bestellen en boodschappen thuis te laten bezorgen.

Wat we hier zien gebeuren is het aansluiten van traditionele supermarkten op Alibaba’s Taoxianda-platform. Taoxianda, wat ongeveer vertaald kan worden als Taobao Fresh Express, is een bezorgdienst die in maart 2018 door Alibaba’s Taobao-marktplaats en Sun Art werd gelanceerd. Taoxianda is zowel via de Taobao-app als via een miniprogramma in Alipay toegankelijk. In de app kun je op basis van je locatie de dichtstbijzijnde winkel kiezen en daarna het assortiment van die supermarkt bekijken. Je bestelling wordt binnen een straal van vijf kilometer binnen een uur thuisbezorgd.

Infrastructuur

Traditionele supermarkten missen over het algemeen de infrastructuur die nodig is voor bezorging en de lay-out van de winkel is niet geoptimaliseerd voor het verzamelen van bestellingen. E-commercebedrijven als Alibaba en JD.com beschikken wel over een dergelijke infrastructuur. Vandaar dat een samenwerking tussen traditionele supermarkten en e-commercebedrijven in China succesvoller is dan wanneer beide hun eigen initiatieven ontwikkelen in een nieuw kanaal. Hoewel … succesvol? Sun Art heeft sinds het begin grote moeite gehad om de bezorgdienst winstgevend te krijgen. Mogelijk is dit een van de redenen voor een verdere verkoop aan Alibaba.