Twinkle | Digital Commerce

No-go’s voor je productpagina in je webshop

2020-11-16
1000562
  • [tips]
  • 4:01

Als webshopeigenaar is je productpagina cruciaal voor je SEO en conversie. Helemaal als je beseft dat bezoekers die landen/ binnenkomen op de productpagina meestal al wat verder zijn in de customer journey omdat ze waarschijnlijk op een specifiek product hebben gezocht. Anders waren ze waarschijnlijk wel op een categoriepagina of de homepage geland met hun zoekopdracht.

Tekst: Maarten Vermeulen

Aangezien veel webshops dezelfde zaken (SEO-technisch) verkeerd doen of vergeten op hun productpagina, zet ik hier de belangrijkste no-go’s onder elkaar zodat je die op al je productpagina's kunt doorvoeren en daarmee een flinke stap voorwaarts kunt zetten met betrekking tot je vindbaarheid en je conversie.

  1. Geen productomschrijvingen van de fabrikant in je webshop
    Voor sommigen wellicht wat voor de hand liggend, maar in de praktijk komt die nog zo vaak voor dat ik 'm toch in deze lijst opneem. Je kunt er vanuit gaan dat de productomschrijving van de fabrikant al vaker is gebruikt op diverse websites. Daarmee plaats je duplicate content op je site en daar houdt Google niet van. Schrijf zelf unieke, aansprekende en motiverende content over de producten die je aanbiedt. Hoe gedetailleerder, hoe beter.
  2. Verwijder seizoensgebonden pagina’s niet
    Het voelt misschien logisch om een pagina op te ruimen als het seizoen voorbij is. Maar goede kans dat die pagina het een en ander aan SEO-waarde heeft opgebouwd: links, rankings, traffic user signals, conversies, vertrouwen, et cetera. Dergelijke pagina’s kun je dus beter behouden, maar geef duidelijk aan dat deze producten buiten het seizoen eventueel niet leverbaar zijn en wanneer ze dat weer wél zijn. Nog beter is als je mensen laat aangeven dat ze een e-mail willen ontvangen als de producten weer leverbaar zijn.
  3. Vermijd geautomatiseerde optimalisatie
    Productpagina's waarbij de titels automatisch gegenereerd worden uit de productnaam gevolgd door het merk en verder niets, zijn geen goed idee. Door unieke aanvullende informatie aan je titels toe te voegen, verhoog je zelfs de kans om goed te ranken op relevante zoekwoorden. Daarbij is het goed te weten dat alle titels en meta descriptions in je site uniek moeten zijn.
  4. Behoud productpagina's van uitverkochte items
    Dit klinkt misschien onlogisch, maar ook deze pagina’s hebben belangrijke SEO-waardes opgebouwd en dat is zonde om zomaar weg te gooien. Er zijn twee goede alternatieven:
    - voor producten die tijdelijk uitverkocht zijn kun je mensen zich laten opgeven voor een seintje als het product weer leverbaar is
    - voor producten die permanent niet leverbaar zijn kun je mensen een alternatief bieden in je webshop.
    Als er geen alternatief in je webshop is en het product niet meer leverbaar is, kun je de pagina nog het beste redirecten naar een relevante pagina in je website zodat je de opgebouwde SEO-waarde in ieder geval behoudt voor je site.
  5. Geen of de verkeerde structured data
    Geen of verkeerde structured data gebruiken is een gemiste kans om hoger te ranken en beter te converteren. Met structured data over producten weet Google beter waar de productpagina over gaat. En met review structured data maak je kans op reviewsterren bij jouw zoekresultaat in de SERPS en dat zorgt voor een hogere Click Through Rate (CTR) en meer bezoekers en conversies.
  6. Slappe of vergeten Calls To Action
    Een Call to Action heet niet voor niets zo; hij zet daadwerkelijk aan tot actie. In dit artikel vind je nog veel meer interessante data over het effect van CTA’s. Een slechte of ontbrekende CTA is een gemiste kans voor meer conversie en omzet.
  7. Slechte laadtijden
    Volgens Google verlies je 53 procent van je bezoekers op mobiel als je productpagina er langer dan drie seconden over doet om te laden. Mensen zijn héél ongeduldig op internet, dus zorg voor een snelle site voor hogere rankings en meer conversies.
  8. Optimaliseren op zoekwoorden met een laag zoekvolume
    Gebruik data uit SEO-tools zoals SEM Rush of AHREFs om te bepalen welke zoektermen interessant zijn. Zoektermen met minder dan honderd zoekopdrachten per maand zijn dat doorgaans niet, want als je er hoog voor rankt krijg je nog steeds maar weinig bezoekers.
    De ideale combinatie zijn zoekwoorden met een hoog zoekvolume en een lage online concurrentie; dat laatste kun je ook analyseren in de bovengenoemde SEO-tools.
  9. Kansen voor (interne) links laten lopen
    Veel webshops focussen op het bouwen van links naar de homepage en categoriepagina’s. Die zijn ook belangrijk, maar ze vergeten de productpagina’s. En juist daarmee is het vaak eenvoudiger om hoog te ranken met relatief weinig backlinks. Daarbij zijn dat juist pagina’s met een hogere aankoopintentie omdat de zoekers al weten wat ze willen hebben.
  10. Mobile first vergeten
    Gemiddeld meer dan de helft van de websitebezoekers komt tegenwoordig van mobiele apparaten. Vandaar ook dat Google het mobile first-principe heeft geïntroduceerd. Daarbij wordt een website, ook voor zijn rankings, eerst beoordeeld op mobiele apparaten.
    Daarbij is het voor gebruiker geen doen om iets te kopen op een productpagina die niet goed werkt op mobiel. Dus voor je conversie is mobile first net zo belangrijk als voor je SEO.

Meer weten over de basics? Lees dan 'Wat SEO is en hoe het werkt'

Deze gastblog is geschreven door Maarten Vermeulen, eigenaar Pingwin Online Marketing.