Twinkle | Digital Commerce

Primark: ‘Webshop nog steeds geen optie’

2020-11-06
1000562
  • [nieuws]
  • 1:25

In de online rubriek e-bites vangt Twinkle een opvallende quote. Eén die je wellicht hebt gemist, maar die genoeg gespreksstof doet opwaaien. Deze keer: George Weston, ceo van Associated British Foods, het moederbedrijf van Primark.

Kledingketen Primark heeft het niet makkelijk dit jaar. In het boekjaar 2020, dat eindigde op 12 september, is de omzet met 40 procent gedaald. De winst daalde met 60 procent naar 362 miljoen pond (ongeveer 400 miljoen euro). Doordat de keten geen webshop heeft en dus niets kon verkopen in landen waar een volledige lockdown was, wordt Primark extra hard geraakt door de coronacrisis.

Wachten

Volgens George Weston, ceo van moederbedrijf Associated British Foods, is dat niet genoeg reden om een webshop te openen. ‘Wat we bij Primark hebben gezien, is dat mensen die kunnen winkelen liever bij ons winkelen dan online,’ vertelt hij aan Reuters. Meer dan de helft van de vaste klanten kocht tijdens de sluiting niets online en wachtte tot de winkels weer open gingen. ‘Dat is een zeer geruststellende statistiek’,  aldus Weston.

Tweede lockdown

Afgelopen zomer kwamen er bij Primark wel weer wat klanten over de vloer. Inmiddels is de tweede lockdown in veel landen een feit en zijn de deuren van de voordeelketen weer gesloten in onder andere Ierland, Belgie, Frankrijk, Spanje en Slovenië. Dat kost het bedrijf maandelijks honderden miljoenen ponden, weet Nu.nl.

Extra kosten

E-commerce is dus nog steeds geen optie voor Primark, zelfs in tijden van crisis. Een online winkel zou extra kosten met zich meebrengen door logistiek en retourprocessen. Gezien de lage prijzen van de producten bij Primark, zou een webshop dus gepaard gaan met hogere kosten en lagere inkomsten.