Twinkle | Digital Commerce

De kleur groen

2020-11-06
1000562
  • [tips]
  • 2:34

Voor marketeers is het geen geheim dat groen veel gebruikt wordt op websites en in advertenties. Hierbij is de onderliggende assumptie dat de kleur consumenten kan motiveren om te kopen. Maar heeft de kleur groen daadwerkelijk een effect op onze intenties? En als dat zo is, hoe kan het dan dat een kleur onze emoties en motivaties kan beïnvloeden?

Tekst: Fabienne Krywuczky

Groen wordt vaak gebruikt om keuzes van bezoekers te bevestigen of de motivatie om verder te gaan in het koopproces te vergroten. In meerdere A/B-testen bij allerlei verschillende bedrijven bleek de verkoop significant te stijgen als we groene vlakken of symbolen (zoals vinkjes en duimpjes) toevoegden. Maar waarom is groen zo’n effectieve kleur? Wetenschappelijk onderzoek geeft hier verschillende verklaringen voor.

Groene emoties

Groen wordt doorgaans geassocieerd met natuurlijke omgevingen. Wetenschappelijk onderzoek bevestigt dat groen samenhangt met percepties van gezondheid, versheid en natuurlijkheid, en dat het gevoelens van ontspanning en comfort oproept. Er is daarnaast onderzoek gedaan naar de invloed van natuurlijkheid op morele gevoelens: mensen vinden natuurlijke producten moreel gezien beter dan niet-natuurlijke of synthetische producten. Door deze associaties zorgt de kleur groen voor een toename in positieve emoties.

Groene motivaties

We komen groen ook veel tegen in het dagelijks leven. Groene verkeerslichten geven het signaal dat je de straat over mag steken en groen (als tegenovergestelde van rood) wordt vaak gebruikt om positieve feedback te geven. Het is dus geen verrassing dat onderzoekers regelmatig bewijs hebben gevonden dat de kleur groen zogenoemde approach motivation oproept: motivatie die ons aanspoort tot toenadering. In normaal Nederlands betekent dit dat groen onze motivatie verhoogt om in beweging te komen, een doel na te streven en om actie te ondernemen.

Groen toepassen in marketing

Afgaande op de A/B-testen die we uitvoerden in combinatie met de wetenschappelijke literatuur over de effecten van de kleur groen, zijn er onder ander deze drie manieren om de kleur groen effectief in te zetten op je website:

  1. Aanbiedingen en Add-ons
    Groen vergroot positieve emoties. Daarom is het een heel geschikte kleur voor vlakken en symbolen die klanten informeren over aanbiedingen en voordelen die ze krijgen.
  2. Call-to-action
    Groen vergroot ook approach motivation. Het is daarom een effectieve manier om bezoekers extra te motiveren een bepaalde actie uit te voeren. Zoals bijvoorbeeld doorgaan naar de volgende stap in het koopproces.
  3. Outcome Certainty
    Tot slot kan groen toegepast worden om consumenten zich zekerder te laten voelen over hun keuze. Dit komt omdat groen bij mensen associaties oproept met positieve feedback. Voorbeelden zijn overzichten van de keuze die een bezoeker heeft gemaakt (bijvoorbeeld in een winkelwagen) en informatie over hoe de volgende stappen in het aankoopproces eruit zullen zien (zoals bezorg- en betaalinformatie).

Conclusie

Zowel in wetenschappelijk onderzoek als in onze eigen A/B-testen is veel bewijs te vinden voor de positieve impact van groen op de bezoekers van je website. Dus het is tijd om te testen of groen ook een positieve impact kan hebben op jouw conversies.

Dit artikel is geschreven door Fabienne Krywuczky, stagiair psychologie bij Online Dialogue, voor het online analyse- en optimalisatieplatform Webanalisten.nl. Het volledige artikel, met referenties, is hier te lezen.