Twinkle | Digital Commerce

ACM waarschuwt webwinkels: ‘Wees duidelijk over levertijden’

2020-11-24
1000562
  • [nieuws]
  • 0:53

De Autoriteit Consument & Markt waarschuwt webwinkels dat er duidelijker moet worden gecommuniceerd over de levertijden. ‘Deze moeten juist en actueel zijn.’

Aanleiding daarvan is dat de waakhond de afgelopen tijd veel klachten ontving van consumenten waar de online aankoop niet of te laat geleverd werd. Ook kwamen er klachten binnen over aankopen die niet of te laat werden terugbetaald en webwinkels die moeilijk bereikbaar zijn. ‘Het is de verantwoordelijkheid van webwinkels om ervoor te zorgen dat zij de verwachtingen van hun klanten waar maken’, stelt de ACM.

De waakhond begrijpt dat webwinkels het vanwege corona drukker hebben dan normaal, maar vraagt webwinkels toch om duidelijker te zijn. directeur Consumenten Edwin van Houten: ‘Met het oog op de extra drukte rondom de feestdagen roepen wij webwinkels daarom op: communiceer de werkelijke levertijden aan je klanten en wees bereikbaar.’

De afgelopen maanden zijn verschillende webwinkels al persoonlijk door de ACM gewezen op de klachten. Hierop werd actie ondernomen, bijvoorbeeld door de klantenservice uit te breiden.