Twinkle | Digital Commerce

'Consument wil best langer wachten voor duurzame levering'

2020-10-08
1000562
  • 1:09

Consumenten zijn best bereid om wat langer op hun pakketje te wachten als dat betekent dat deze op een duurzame manier wordt bezorgd. Dat blijkt uit de Duurzaamheidsmonitor van Thuiswinkel.org

In de monitor, een onderzoek onder zo’n 2.000 consumenten dat is uitgevoerd door StakeholderWatch, peilt de branchevereniging de publieke opinie over e-commerce en duurzaamheid. Zo staat 42 procent van de ondervraagden positief tegenover het langer wachten op een bestelling als dat duurzamer is. 15 procent blijkt extra te willen betalen voor een duurzame levering.

Dat laatste percentage is hoger bij consumenten die het centrum van een stad wonen. Bijna een kwart van hen wil betalen voor duurzame levering.

Potentie

Ongeveer een maand geleden bleek uit een ander onderzoek van Thuiswinkel.org dat het gebruik van pakketpunten fors moet toenemen wil het van impact zijn op het milieu. Nu blijkt een groot deel van de ondervraagden (63 procent) bezorging bij een afhaalpunt en deze vervolgens met de fiets ophalen als een milieuvriendelijke optie te zien. Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: ‘Een afhaalpunt levert, in tegenstelling tot het beeld dat er bestaat, op dit moment geen milieuwinst op ten opzichte van thuisbezorgen, zelfs wanneer de consument het pakket lopend of met de fiets ophaalt. Het heeft wel die potentie als een groot deel van de consumenten voor deze optie zou kiezen.’