Live shopping – het online kopen van producten via livestreams – neemt in China flink in populariteit toe. Naar schatting is die markt dit jaar goed voor één biljoen yuan, omgerekend 150 miljard dollar.
Dat blijkt uit onderzoek van KPMG en Ali Research. Vorig jaar was die markt nog goed voor omgerekend 65 miljard dollar, destijds was dat al een groei van 210 procent.
Uit gegevens van het Chinese ministerie van Handel zou blijken dat in de eerste helft van dit jaar meer dan 10 miljoen uitzendingen met live shopping hebben plaatsgevonden. In totaal trokken die shows meer dan 50 miljard bezoekers.
In zijn jongste column voor Twinkle gaat John Lin, business developer bij bol.com, in op de live shopping-trend. In het novembernummer van Twinkle magazine lees je meer over ditzelfde onderwerp.
Live commerce is in China vooral heel erg sterk gegroeid door de COVID crisis. Ik scgreef er recent twee artikelen over: http://www.chinatalk.nl/post-corona-china-e-commerce-livestreaming-een-introductie/ http://www.chinatalk.nl/post-corona-china-livestreaming-e-commerce-wordt-volwassen/
Er valt veel van te leren en op 2/11 geef ik een korte presentatie met enkele voorbeelden uit de praktijk: http://www.chinatalk.nl/emerce-live-commerce-interview-en-lezing/