Twinkle | Digital Commerce

PostNL zet zich schrap voor pakketdrukte in laatste maanden

2020-10-21
1000562
  • [nieuws]
  • 1:16

PostNL houdt rekening met een enorme eindsprint in 2020 als het om pakketbezorging gaat. De bezorger gaat uit van een volumegroei van 60 tot 70 procent, ten opzichte van begin dit jaar.

Dat laat directeur Pakketten & Logistiek Liesbeth Kaashoek weten aan Nu.nl. Sinds de covid-19-pandemie half maart ook Nederland in zijn greep kreeg, moest PostNL de capaciteit al met 40 procent vergroten. Daar komt naar verwachting dus nog 20 tot 30 procent bij, stelt Kaashoek: ‘We zetten in de piekperiode extra vrachtwagens in, duizend extra bezorgers erbij en we werken 24/7.’

PostNL ziet daarnaast dat de covid-19-pandemie ervoor heeft gezorgd dat meer consumenten online zijn gaan bestellen. ‘We bezorgen sinds de uitbraak van de coronacrisis op een paar procent meer adressen dan daarvoor. Consumenten die voor het eerst zijn gaan bestellen, zullen misschien niet dezelfde dingen blijven bestellen, maar blijven wel online kopen', aldus Kaashoek. De drukte bij PostNL begint naar verwacht half november, zodra Sinterklaas ons land binnenkomt.

Tegelijkertijd laat PostNL weten dat de tevredenheid onder zijn bezorgondernemers het afgelopen jaar is toegenomen. Uit de Samenwerkingsbarometer, een onderzoek dat PostNL door ‘een extern bureau’ laat uitvoeren, blijkt dat dit jaar 92 procent van de bezorgondernemers zeer tevreden tot neutraal is over de samenwerking met PostNL, een jaar geleden was dat nog 82 procent. Ook de pakketbezorgers zelf die in dienst zijn bij diezelfde bezorgondernemers zijn vaker zeer tevreden (72 procent) over hun werk voor PostNL dan vorig jaar (66 procent).