Twinkle | Digital Commerce

Facebook wil vrienden worden met shops

2020-09-04
1000562
  • [onderzoek]
  • 3:56

Midden in de coronacrisis kondigde Facebook ineens de komst van Facebook Shops aan. Winkels kunnen daarmee eenvoudig verkopen op de verschillende platforms van de socialmediareus. Facebook zet daarmee een grote stap in e-commerce. Maar is er nog wel ruimte voor zo’n platform?

Helemaal volgens de stijl die in deze tijd en bij Facebook past, kondigde ceo Mark Zuckerberg in mei via een livevideo de komst van Facebook Shops aan. Enigszins onverwachts, maar de aanleiding liet zich raden: door de coronacrisis zijn veel (vooral kleine) bedrijven de eerste maanden van dit jaar veel inkomsten misgelopen. En door de winkels nu gratis een shop op Facebook te laten openen, helpt de socialmediagigant ze aan de nodige omzet en biedt ze daarnaast een extra kanaal voor als de pandemie straks voorbij is.

Want dat Facebook Shops ook na de coronacrisis blijft bestaan, is wel duidelijk. Interessant is dus om te kijken wat dit betekent voor de e-commercesector. En welke plek heeft Facebook (en Instagram) in de snel groeiende marketplace-markt, met grootheden als Google, Amazon en dichter bij huis bol.com? Twan Rutten, oprichter van marketplace integrator Vendiro vindt het in ieder geval een logische stap van Zuckerberg: ‘Daarmee blijven mensen in de bekende omgeving en heeft Facebook meer inzicht in het gedrag en een nog grotere verdiencapaciteit. Zeker voor merkeigenaren kan het een interessant kanaal zijn.’ Vincenth Otte, e-commerce manager van UV-Fashions, een kledingwinkel die erg actief is op social media, kijkt uit naar de komst van Facebook Shops: ‘Dit is zakelijk een slimme keuze. De consument komt vaak voor het eerst in aanraking met een merk of product via social media. De mogelijkheid om op Facebook en Instagram direct iets te kunnen kopen, verkort de lengte van het aankoopproces aanzienlijk.’

‘Visuele aspect belangrijk’

Kansen in de nieuwe verkoopoptie ziet ook Beerwulf, online aanbieder van speciaalbier. Maar het is wel van belang dat Facebook Shops niet te veel gaat lijken op bestaande platforms, stelt Jasmyn Cheng, head of performance marketing. ‘Ze moeten er wel op letten dat het luchtig blijft en dat de ervaring van het shoppen binnen Facebook en Instagram een natuurlijk onderdeel is van het gehele gebruik van het platform. Consumenten openen Instagram om foto’s en video’s te bekijken en te delen, niet om te shoppen. Bij een platform zoals Amazon hebben mensen een heel andere reden om de site te bezoeken. De koopgerichtheid van de consument en de mindset waarin hij zich bevindt, zijn totaal anders. Het visuele aspect is wat Instagram en Facebook sterk maakt.’

Social commerce

Wat dat laatste betreft worden shops op hun wenken bediend. Het is immers mogelijk om de shoppagina op Facebook en Instagram naar eigen smaak in te richten. In Amerika, waar Facebook Shops als eerste is gelanceerd, kunnen producten ook binnen Facebook worden afgerekend. De stap van Facebook past binnen het beeld dat sociale media steeds belangrijker worden binnen e-commerce. Wordt het straks social commerce versus de grote marketplaces? Daar is het verschil nog te groot voor, denkt Rutten. ‘Marketplaces zijn nu vooral koopkanalen; de consument is op zoek naar een product en speurt daarnaar op bijvoorbeeld Amazon of bol.com. Vaak zijn er daar meerdere verkopers van dat bepaalde product waardoor de consument altijd een goed aanbod heeft. Sociale media zijn momenteel minder geschikt voor het actief zoeken naar artikelen. Wel kun je consumenten met een bepaald profiel of interessegebied goed bereiken.’ Ook Otte denkt dat het nog te vroeg is om te stellen dat Facebook Shops kan concurreren met de grote verkopers. ‘Facebook en Instagram zijn beide al een platform waar de consument een aankoopproces begint na het zien van bijvoorbeeld een advertentie. Hierna beslist hij namelijk vaak al om de website van de adverteerder te bekijken. Facebook en Instagram Shopping zal het aantal stappen om een order te plaatsen verminderen.’

Kansen

Wat ook zal meespelen is het aanbod op Facebook/Instagram Shopping. Bij marketplaces als bol.com zijn immers ook grote retailers aangesloten, maar kiezen zij er straks ook voor om op Facebook hun producten aan te bieden? Cheng: ‘Voor nu doet Facebook Shops mij een beetje denken aan Etsy, dus echt gericht op kleinere retailers die makkelijk hun producten aan de man willen brengen. Het ziet er in elk geval frisser uit dan Amazon of eBay, dus wellicht spreekt het ook een andere doelgroep aan.’ Rutten vult aan: ‘Ik zie de kansen vooral in productgroepen waar men inspiratie voor opdoet. Groot voordeel voor merken en voor Facebook is natuurlijk dat er niet doorgeklikt hoeft te worden, maar dat die inspiratie direct omgezet kan worden in een conversie.’

UV-Fashions is in elk geval enthousiast over Facebook Shops, en gaat het ook gebruiken. Otte: ‘Onze consument zit op de sociale media. De marketing- en provisiekosten zijn daarnaast lager dan bij een bol.com.’ Ook Beerwulf ziet Facebook Shops zitten, maar: ‘Als retailer van alcohol krijgen wij altijd tal van restricties opgelegd. Het lijkt ons ook niet logisch om voor slechts een deel van onze producten de shop te gebruiken. Je zou dan een biertap kunnen kopen via Facebook, maar niet je bier. Dat lijkt me geen goede klantervaring.’