Twinkle | Digital Commerce

Millennials kopen vaker bij malafide webshops

2020-07-28
1000562
  • [nieuws]
  • 0:54

Eén op de acht millennials (25 tot 35 jaar) blijkt weleens iets bij een frauduleuze webshop te hebben gekocht. Gemiddeld komt dit in Nederland bij één op de dertien consumenten voor.

Dat blijkt uit onderzoek van betaaldienstverlener ICS. Wat volgens ICS opvalt is dat jongvolwassenen vaak minder alert zijn op de risico’s van online shoppen. ‘Vaak wordt verondersteld dat 50-plussers tot de kwetsbare groep behoren als het gaat om online fraude’, stelt Choukri Farahi, manager van het team fraudebestrijding van ICS. ‘Uit ons onderzoek en in onze dagelijkse praktijk blijkt het tegendeel.’

Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat twee derde van de Nederlanders moeite hebben met het herkennen van een frauduleuze webshop. Alarmerend, vindt Farahi. ‘Als de verkoper van kwade wil is en de bestelling is via de bank betaald, dan is de koper het geld kwijt.’

Vooral kleding en schoenen (34 procent) blijkt regelmatig bij frauduleuze webshops gekocht te worden, gevolgd door elektronica (21 procent) en entertainment (14 procent).