Twinkle | Digital Commerce

Digitaal de boot afhouden zwelt aan

2020-06-10
1000562
  • [nieuws]
  • 1:10

Meer dan een derde van de consumenten in Nederland (36 procent) betaalt online aankopen weleens achteraf. Dat blijkt uit de jongste resultaten van het trendonderzoek ‘What’s Happening Online’ van Ruigrok NetPanel, waarvoor 2.348 Nederlanders zijn gepolst. Vorig jaar stelde 29 procent van de consumenten online betalingen uit.

Vooral in de leeftijdscategorie 25-44 jaar is achteraf betalen populair: 43 procent koos weleens voor deze betaalmethode. Dit is ook de groep die het vaakst online koopt; 24 procent doet dit minstens één keer per week. Gemiddeld voor alle Nederlanders is dit 15 procent. Veruit de populairste betaalmethode in Nederland blijft vooralsnog iDEAL: 93 procent van de online shoppers rekent bestellingen op deze manier af. 28 procent van de ondervraagde consumenten gebruikt zo nu en dan een creditcard om iets online af te rekenen.

‘Met de enorme toename van het aantal online aankopen sinds de corona-uitbraak, is ook het aantal betalingen achteraf flink gestegen’, verklaart Christer Sjökvist, Chief Insights Analyst bij AfterPay Insights. ‘In deze financieel minder zekere tijden is betalen na ontvangst extra prettig voor consumenten. Zij hoeven niet direct af te rekenen, maar kunnen betalen op een moment dat het hen beter uitkomt.’ Vooral voor kledingstukken kiezen consumenten voor deze betaaloptie, constateert hij.