Twinkle | Digital Commerce

Coronacrisis stuwt online verkoop

2020-06-26
1000562
  • [nieuws]
  • 1:09

De afgelopen periode hebben vier op de tien mensen meer via internet gekocht. Daarnaast hebben 260.000 huishoudens voor het eerst online boodschappen gedaan.

Vooral babyboomers en generatie X zijn meer online gaan shoppen, zo blijkt uit onderzoek van vastgoedadviseur Colliers International. Bijna 37 procent van de Nederlanders is van plan om ook in de toekomst meer producten online te bestellen. Bij mensen ouder dan vijftig is dat percentage vergelijkbaar.

‘Dat is opvallend’, vertelt Chris Lanting, hoofd winkelverhuur bij Colliers. ‘Juist de babyboomers en generatie X kochten eerder weinig online. Nu ook deze groep van koopgedrag verandert, heeft dat grote gevolgen voor de winkelstraten in ons land.’

Winkelleegstand

Vooral kleding en schoenen (+13%), persoonlijke verzorging (+10%) en boeken en tijdschriften (+7%) waren in trek bij online shoppers. De verschuiving naar online leidt tot oplopende winkelleegstand, verwacht Colliers International. ‘Vooral de modebranche is daarvan de dupe. Kleding en schoenen zijn nóg meer in webshops aangeschaft dan voor de coronacrisis, terwijl consumenten toen ook al graag hun  garderobe online uitzochten.’

Winkeloppervlak

Lanting verwacht dat er in de modebranche ruim 100.000 vierkante meter minder ruimte nodig is: ‘Dit staat gelijk aan de oppervlakte van alle winkels in de Arnhemse binnenstad samen.’Winkels die boeken en tijdschriften, huishoudelijke apparaten, elektronica en speelgoed verkopen zitten ook te ruim in hun jasje. ‘Daar is ongeveer 50.000 vierkante meter aan winkeloppervlak te veel van’, aldus Lanting.