Twinkle | Digital Commerce

‘We konden ons geen mooiere start wensen’

2020-06-24
1000562
  • [ingezonden artikel]
  • 4:42

Zelfstandig interim jurist Kune Burgers was mede-eigenaar van vergelijkingswebsite Tandarts.nl. In de komende Twinkles doet hij zijn belevenissen bij de oprichting en beginjaren van de start-up uit de doeken. Dit is het eerste deel van deze serie: over het idee van de minister van Volksgezondheid om tandartstarieven te liberaliseren in 2012 en het starten van een vergelijkingswebsite.

Tekst: Kune Burgers

'Van ons tweeën was ik de jurist, maar hij wist precies welke nieuwe wetgeving er aankwam. Toenmalig minister Schippers van Volksgezondheid had besloten dat vanaf 1 januari 2012 tandartsen hun eigen tarieven mochten bepalen. Het was een experiment en de minister zou na drie jaar evalueren. Tandartsen zouden meer met elkaar concurreren op prijs en kwaliteit van de mondzorg. Dat was het idee achter de vrije marktwerking.

We zaten met zijn tweeën op het terras van een Zuid-Afrikaans restaurant aan de Ceintuurbaan in Amsterdam. Het was begin september en warm genoeg om buiten bobotie te eten. Bij een rooibosthee bestudeerde hij mijn overzicht, dat liet zien hoe vaak de gemiddelde Nederlander naar een tandarts gaat en hoe vaak een patiënt overstapt van tandartspraktijk. Na een tijdje zei hij: ‘Dit ziet er goed uit, het geeft me het gevoel dat je enthousiast bent.’

Na een paar keer met elkaar gegeten te hebben, besloten we ervoor te gaan. Hij had me gewezen op succesvolle vergelijkingswebsites voor energie- en notaristarieven. Ook die waren gebaseerd op nieuwe wetgeving. Nu was het aan ons om de wereld te veroveren. Wij gingen een vergelijkingswebsite voor tandartstarieven bouwen. Daar hadden we wel wat geld voor nodig. Mijn medeoprichter en ik waren bereid om beide 25.000 euro in te leggen. Voor mij was dat best veel. Maar volgens mijn medeoprichter was dat peanuts. En dus werd de jacht op investeerders geopend. Ik leerde de prachtige term angel investor kennen.

Domeinnaam

Mijn medeoprichter leerde ik kennen tijdens een netwerkborrel. Het was een rustige jongen die gewiekst uit zijn ogen keek. Hij vertelde me over het experiment met de vrije tandartstarieven. Hij had alvast een domeinnaam vastgelegd, namelijk 123tandarts.nl. Volgens hem was die domeinnaam eigenlijk al miljoenen waard. Ik heb soms de neiging om dingen letterlijk te nemen en dit was zo’n moment. Hij was eigenaar van een internetbedrijf met zestig man in dienst. Het bedrijf groeide elk jaar als kool. Hij vergeleek energie via een vergelijkingswebsite en wilde nu tandartstarieven gaan vergelijken. Helaas had hij hier geen tijd voor en zocht een compagnon. Dat werd ik. Op dat moment had ik geen flauw benul van internet noch van tandartsen.

We begonnen aan het businessplan. Het was duidelijk dat mijn medeoprichter vaker met dit bijltje had gehakt. Hij kende de taal van investeerders goed. Dat was logisch, hij was er immers zelf ook één. Alle grafieken moesten een significante groei laten zien. De hockeystick, noemde hij dat. Alle cijfers naar boven afronden en op een paar miljoen meer of minder werd niet gekeken. Bovenal moest het een positief verhaal zijn. Als investeerders het businessplan al lazen dan betrof dat hooguit de eerste twee bladzijden. Voor de rest van het businessplan deed je gewoon copy paste. Een wereld ging voor me open.

Gloednieuwe Porsche

Eerst praatten we met een man die een bierimperium had opgebouwd. Tijdens het gesprek vertelde hij terloops dat hij helemaal niet van bier hield, maar juist van wijn. Om het nog wat verwarrender te maken noemde hij zich de bierkoning. Langzaamaan werd me duidelijk dat voor bescheidenheid bij ondernemers weinig plaats was. Helaas wees hij ons voorstel om te investeren af. De tandartsen die hij kende vond hij eigenwijs. Bovendien vermoedde hij dat tandartsen geen interesse zouden hebben in internet, laat staan in een vergelijkingswebsite. Hij vond ons wel geschikte lui. Toen ik dat hoorde glunderde ik van oor tot oor en onthield alleen het laatste.

De volgende dag hadden we een gesprek met een tandarts. Ik reed de oprijlaan op en parkeerde mijn oude Golf naast zijn gloednieuwe Porsche. We werden in een groot chique huis in Wassenaar aan de keukentafel ontvangen. Ik had geleerd van het eerste gesprek en tijdens deze pitch blufte ik wat meer. Er volgde snel een tweede gesprek en toen hadden we beet. Hij zegde toe om 50.000 euro te investeren. We konden eindelijk aan de slag.

Turbulente tijd

Het jaar 2012 brak aan. Dat moet voor de meeste tandartsen in Nederland een turbulente tijd zijn geweest. De tarieven waren niet weg te denken uit het nieuws, zowel het achtuurjournaal als De Telegraaf besteedde er week in week uit aandacht aan. Tandartsen en patiënten maakten zich zorgen. De tarieven leken te stijgen en patiënten waren bang dat zij de tandarts niet meer konden betalen. Iedereen buitelde over elkaar heen, van politicus tot zorgverzekeraar en van patiëntfederatie tot beroepsvereniging.

Op onze vergelijkingswebsite toonden wij alle tandartspraktijken. Aanvankelijk kenden we slechts een klein deel van de tandartstarieven. Toch was het voldoende om meerdere keren in de krant te komen. Zo werden we al snel als autoriteit beschouwd op het gebied van tandartstarieven. Niet alle tandartsen waren blij met de publicatie van hun tarieven. Ze haalden alles uit de kast. Waar de één aan de telefoon begon te huilen, dreigde een ander via zijn advocaat met juridische stappen: ‘Ik sommeer u om de gegevens van mijn client terstond van uw website te halen.’ Zo kende ik de tandartsen niet. Ze waren merkbaar gespannen.

We konden ons geen mooiere start wensen. We waren één van de weinigen die tandartstarieven konden vergelijken. Onze website was pas net gelanceerd en nu al hadden we dagelijks vijfhonderd bezoekers met uitschieters naar drieduizend bezoekers per dag. Veel free publicity zoals we gehoopt hadden. De eerste klanten hadden zich aangemeld en de eerste medewerker was in dienst getreden. Dit ging een daverend succes worden.'

Kune Burgers is zelfstandig interim jurist. Hij deed de afgelopen jaren opdrachten voor Rabobank, De Brauw Blackstone Westbroek en KLM. Van 2011 tot en met 2019 was hij mede-eigenaar van een internetbedrijf. Kune studeerde rechten en bedrijfskunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.