Twinkle | Digital Commerce

Achteromkijken is vooruitzien

2020-05-20
1000562
  • [branded content]
  • 2:41

Waar gaat de markt naartoe? Hoe kan ik als webwinkel snel opschalen? Hoeveel voorraad moet ik aanhouden? Wat betekenen marktplaatsen als Amazon voor mijn omzet? Het antwoord van Montapacking: data-analyse én internationalisering.

Beeld: Zuiver Beeld

Alles voor de klant

'Als ik nu als ondernemer zou starten, dan zou ik een webshop beginnen en de juiste partners om mij heen verzamelen, zodat ik snel zou kunnen groeien: dat is en blijft naar mijn mening een groeiende markt.' Aan het woord is Edwin van der Ham, directeur van Montapacking dat webwinkels met innovatieve logistieke service helpt succesvol te worden. 'Online winkelen moet leuk en makkelijk zijn voor zowel consumenten als de webwinkels. Daarom doen we ook veel meer voor onze klanten dan voorraad houden, inpakken en versturen. Zo maken we het makkelijk voor onze klanten om gebruik te maken van marktplaatsen als Alibaba, Bol.com en Amazon zonder hoge kosten en ingewikkelde integraties. Onze ervaring is, dat webshops die naast de eigen shop via meerdere marktplaatsen verkopen, veel meer verkopen. Zowel in Nederland als daarbuiten.'

Data-analyse

'Een andere belangrijke service is data-analyse. We registreren alles wat er bij ons gebeurt waardoor we kunnen zien welke producten het bijvoorbeeld goed doen in welke doelgroep, in welke regio en op welk moment. Die informatie is voor onze eigen operations belangrijk want de meest bestelde producten leggen we natuurlijk vooraan in het magazijn. Maar zo kunnen we onze klanten ook adviseren over hun assortiment en voorraad per artikel. Zodat met zo min mogelijk beslag op financiële middelen tóch maximaal verkocht wordt in de webshop. Voor onze klanten die hiermee werken scheelt het tot wel 30% voorraadkosten met behoud van een maximale leverbetrouwbaarheid. Dat is fijn voor de consument en natuurlijk ook voor de webshop!'

Retouren is ook zo’n voorbeeld waarbij data-analyse belangrijke toegevoegde waarde heeft. Webshops kunnen bij Montapacking per klant zien hoe vaak er besteld is maar ook hoe vaak iets retour komt. Een consument die praktisch iedere zending iets retourneert wil je misschien anders behandelen dan degene die dat slechts incidenteel doet.

Flexibiliteit

'Uitgebreide data-analyse is dus heel belangrijk voor het succes van webshops, maar niet alles is voorspelbaar. De huidige coronacrisis is daar een voorbeeld van. En dan zie je dat juist nu flexibiliteit een belangrijke rol speelt om consumenten en webshops optimaal te kunnen blijven ondersteunen. Met onze tien volledig zelfstandige vestigingen en grote groep loyale werknemers, kunnen we eenvoudig op- en afschalen als dat nodig is. In deze tijd blijkt dat een groot voordeel. Maar we zijn ook trots op onze collega’s en vervoerders in de e-commercesector, die deze hectische periode vrijwel geruisloos hebben opgevangen. Nog een bevestiging dat onze sector hier in Nederland er goed voor staat en klaar is en blijft voor de toekomst.'

We zijn trots op onze collega’s en vervoerders in de e-commercesector, die deze hectische periode vrijwel geruisloos hebben opgevangen

De grens over

Mede daardoor merken we ook dat steeds meer internationale bedrijven bij ons aankloppen omdat ze van ons hebben gehoord van collega-webshops. Zelfs de (nog) volledig Nederlandstalige website is geen beletsel om ons te benaderen. Voor hen, maar ook op verzoek van steeds meer bestaande Nederlandse klanten, gaan we binnenkort een vestiging in Dortmund openen. 'Wat ons betreft is dat de eerste in een reeks internationale vestigingen om onze sterk groeiende klanten optimale service te kunnen blijven bieden met lokale aanwezigheid in belangrijke markten.'

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Montapacking