De afgelopen weken zijn betalingen aan webshops met 25 procent gestegen. Daarentegen is het aantal pintransacties bij fysieke winkels ruim een derde lager dan vorig jaar.
Consumenten rekenen ruim een derde minder met hun pinpas af sinds de eerste coronamaatregelen zijn afgekondigd. Daar tegenover zijn mensen wel vaker te vinden in online winkels. Het aantal betalingen aan webshops is de afgelopen weken gestegen met 25 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit een analyse van het ING Economisch Bureau op basis van pintransactiedata van ING.
Weinig tegenwicht
Toch biedt de verschuiving van fysiek naar online weinig tegenwicht aan de daling van het aantal pintransacties. ING-econoom Marten van Garderen legt in een persbericht uit: ‘Een flinke daling in het aantal pintransacties is een sterke indicatie dat consumenten flink minder vrije uitgaven doen. Zo rekenen we namelijk het grootste deel van onze aankopen af. Bovendien wijzen cashopnames in dezelfde richting. De verschuiving richting online aankopen legt onvoldoende gewicht in de schaal om hieraan tegenwicht te bieden.’
Kleine aankopen
Hoewel meer mensen digitaal shoppen is het gemiddelde bedrag dat consumenten online besteden duidelijk gedaald (-10 procent). Per bezoek wordt de digitale winkelmand minder volgegooid. Online doen consumenten weliswaar meer aankopen, maar daar zitten nu andere, kleinere aankopen bij dan eerst. Die kleine aankopen werden eerst gedaan in de fysieke winkel en nu drukken die het gemiddelde bedrag van online aankopen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
ING: ‘Betalingen aan webshops met een kwart gestegen’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.