Twinkle | Digital Commerce

Bas Nuytinck: 'Ik ben verslingerd aan podcasts’

2020-04-10
1000562
  • [interview]
  • 2:41

Bas Nuytinck begon zijn professionele carrière als ondernemer en startte met een vriend Direqt BV, waar ze pionierden met de online verkoop van consumentenelektronica. De onderneming werd overgenomen door Coolblue. Er volgden marketing- en digital functies bij onder meer Philips, Ahold Delhaize en Google. Onlangs stapte hij over naar GrandVision, moederbedrijf van onder andere Pearle en Eye Wish.

Naam: Bas Nuytinck
Functie: directeur marketing & digital GrandVision Benelux
Leeftijd: 38

Inspiratie

‘Ik vind retailers met een goede omnichannel propositie het meest inspirerend. Mooie voorbeelden zijn Rituals vanwege de uitstekende winkelbeleving – als je daar rondloopt wil je altijd wel iets kopen – en Suitsupply, met een seamless ingerichte customer journey. Deze retailers laten zien dat het ook nu nog steeds mogelijk is een stenen winkel goed neer te zetten, door bij alles wat je doet de klant centraal te stellen. Ik kijk ook graag rond in een van onze eigen winkels. Verder vind ik inspiratie in goede storytellers. Storytelling is in de marketing een buzzword, maar het vertellen van goede verhalen kan zeker naar een hoger plan. Sinds een tijdje ben ik verslingerd aan podcasts uit de narratieve journalistiek: dat is non-fictie, maar heel verhalend verteld, bijvoorbeeld Bob van audiocollectief Schik. Dat is zó goed, daar ga je van binge listenen, daar kunnen we nog veel van leren.’

Trends

‘Er zijn binnen de marketing en e-commerce voortdurend nieuwe trends: ‘big data’, ‘AI’ en ‘voice’. Deze ontwikkelingen kunnen veel bieden, maar voordat een bedrijf ervan kan profiteren, moet eerst de basis op orde zijn. In een tijd waarin de ene na de andere retailer omvalt, blijven alleen die partijen overeind die hun klanten echt goed snappen, die zorgen dat de kern van hun propositie werkt en die daarna pas opschalen en uitrollen over alle kanalen heen.’

Trots

‘Voortbordurend op die omnichannel gedachte en het verbinden van bricks en clicks, ben ik bijvoorbeeld trots op de actie die ik in 2013 vanuit AH samen met bol.com heb opgezet. In twee maanden tijd verkochten we samen zo’n 100.000 e-readers. Het was een van de eerste grote omnichannel deals voor AH. En dat met een volkomen nieuw product!’

Vrije tijd

‘Vrije tijd is schaars, ik heb een gezin met drie jonge kinderen en mijn vrouw en ik hebben allebei een drukke baan. De weekenden brengen we graag door met elkaar en met vrienden, met eten en borrelen. Ik sport geregeld, ik doe aan kickboksen en als de kinderen zwem- en karateles hebben ga ik ondertussen naar de gym in dezelfde sportschool. Ten slotte vind ik het heel leuk om te reizen; ik ga elk jaar een lang weekend met een vriendengroep op pad naar een plek in Europa. Met het gezin gaan we ’s winters skiën in Noorwegen en zomers naar Italië: de zon moet schijnen en de kinderen vinden het strand leuk.’

Motto

‘Ik ben eigenlijk niet van de motto’s, maar de lijfspreuk van Pippi Langkous: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk wel dat ik het kan”, past helemaal bij mij, zowel professioneel als privé. Ik heb veel verschillende industrieën en bedrijven “geprobeerd”. En vorig jaar kocht ik een racefiets en stelde ik mijzelf ten doel de Mont Ventoux op te fietsen. Ik had nog nooit op een racefiets gezeten en wist eigenlijk niet of het wat voor mij was, maar ik ben er vol voor gegaan. Ik houd ervan nieuwe dingen te leren en uit m’n comfortzone te stappen.’