Twinkle | Digital Commerce

Ruim één vijfde meer online uitgaven over de grens

2020-04-02
1000562
  • 0:47

Consumenten gaven vorig jaar voor 1,1 miljard euro aan goederen en diensten uit bij webwinkels over de grens. Een stijging van 22 procent.

Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor. Een studie van branchevereniging Thuiswinkel.org in samenwerking met PostNL en dat is uitgevoerd door GfK.

In totaal kochten vorig jaar volgens het onderzoek 4,6 miljoen Nederlandse klanten een product of dienst bij een buitenlandse webshop. Dat is ruim een derde van de bevolking van vijftien jaar of ouder, maar wel minder dan vorig jaar. Toen waren het er nog 5 miljoen.

Vooral speelgoed en elektronica zijn in trek bij de consumenten. Terwijl de categorieën Kleding, Schoenen en Personal Lifestyle iets in populariteit afnemen. Van alle bestedingen over de grens wordt 31 procent bij webwinkels in China gekocht. Duitsland (21 procent) en het Verenigd Koninkrijk (11 procent) volgen daarop.