Afgelopen februari was goed voor 17 procent meer online opbrengsten in vergelijking met diezelfde maand een jaar geleden. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.
Volgens het statistiekenbureau is in die maand het effect van de gebeurtenissen rondom het coronavirus nog niet echt zichtbaar. Dat is logisch, omdat in februari de maatregelen in Nederland nog niet van kracht waren. Toch merkt het CBS dat in de laatste week van februari retailers ‘opvallend meer dan gewoonlijk’ verkochten.
De omzet van webwinkels steeg in die maand met 15,8 procent. Als gebruikelijk zetten multi-channelers, winkels waarvan de verkoop via internet als nevenactiviteit geldt, meer om. Zij zagen hun online omzet met 18,8 procent stijgen.
De omzet van de detailhandel steeg in februari met 5 procent. Vooral winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, drogisterijen, meubelwinkels en verkopers van consumentenelektronica deden het goed. De verwachting is dus dat de omzetcijfers van maart wat opgeschud zullen worden.
Voor online marketing is deze crisis een grote pluspunt geweest. Net als veel mensen, moest ik ook verplicht thuis blijven. Ik was genoodzaakt om online te winkelen en ook andere telecomzaken te doen. Hierdoor krijgen bedrijven als Oxxio veel meer bezoekers, waardoor de online omzet sterk zal toenemen.