Niet alleen in stenen winkels worden momenteel gehamsterd, ook webwinkel hebben daar last van, stelt brancheorganisatie Thuiswinkel.org. ‘Stop daarmee.’
Dat is de oproep van directeur Wijnand Jongen van de branchevereniging. Volgens hem staan webwinkels en de daarbij horende logistiek momenteel onder druk. ‘Als iedereen zich normaal gedraagt, dan is er niets aan de hand.’
De afgelopen dagen waren de lege schappen in supermarkten volop te zien op verschillende nieuwssites en social media. Vooral toiletpapier en houdbare producten worden volop gehamsterd. Totaal onnodig, stelt Jongen. ‘Niemand heeft honderd rollen wc-papier nodig, dus koop die dan ook niet. In een fysieke winkel is het misschien lastig controleren, maar online kun je een limiet zetten op het aantal te bestellen artikelen.’ Hij stelt ook dat webshops hun klanten kunnen oproepen om rekening met elkaar te houden.’
Vergelijkingssite Tweakers laat vandaag weten dat vooral categorieën als webcams, headsets en monitoren enorm populair zijn momenteel, omdat veel mensen thuis aan het werken zijn. Coolblue liet gisteren al weten dat er een enorme vraag is naar producten uit die categorieën.
Hoe egoïstisch kan je zijn om alvast voor weken bestelmomenten vast te leggen. En dan producten zoals wijn/zeeppoeder e.d. te bestellen, en dan dit daags voor levering te wijzigen in producten die ze wel nodig hebben. Deze mensen willen op deze wijze hun bestel momenten vast houden. Zo krijgen mensen die echt niet anders kunnen,geen kans. De winkels moeten stoppen met dit gedrag te faciliteren !