De crisis met het coronavirus deelt rake klappen uit in de Chinese e-commerce sector. Alibaba gaf als eerste een waarschuwing met betrekking tot de te verwachten groeicijfers voor het eerste kwartaal. Op zijn Taobao- en Tmall-platforms werd de afgelopen tijd namelijk minder verkocht.
Het businessmodel van Alibaba is gebaseerd op advertentiegeld en commissies die het bedrijf ontvangt van verkopers. Maar de verkopers hadden vaak geen voorraden omdat veel fabrieken langer gesloten bleven, of ze hadden zelf geen personeel voor hun bedrijfsvoering. Ook was er een tekort aan koeriers om bestellingen te bezorgen. Koeriers zijn vaak ‘gastarbeiders’ van het Chinese platteland en door de verplichte verlenging van het Chinees Nieuwjaar bleef de helft van hen langer thuis. Alibaba sprak zelf van een beperking tot 20 procent van de normale capaciteit en huurde overtollig personeel van restaurantketens tijdelijk in als bezorger.
Dankzij het gebrek aan bezorgers had ook Alibaba’s maaltijdbezorgingsdivisie ele.me het moeilijk. En ele.me kampte toch al met een afgenomen vraag omdat burgers bang zijn voor besmetting door de restaurantmedewerkers en bezorgers en dus liever zelf koken. Als geluk bij een ongeluk levert dit momenteel wel een explosieve groei op voor de markt van thuisbezorging van (verse) boodschappen. Alibaba is actief in deze markt met Hema (Freshippo), Taoxianda en ele.me en ele.me meldde negenmaal zoveel orders voor supermarktproducten als in een vergelijkbare periode vorig jaar. Maar dit zal het verlies van de e-commerce platforms en Alibaba’s online reisbureau Fliggy, dat veel boekingen kosteloos heeft moeten laten annuleren, niet kunnen compenseren.
China loopt voorop in digital commerce. Twinkle biedt in elk nummer op deze plek een inkijkje in de ontwikkelingen daar. En een vergelijking met hier. Ed Sander en John Lin (bol.com) wisselen elkaar af.
Ed schreef een reeks artikelen over technologie in tijden van corona. Ze zijn hier te lezen.
Weet niet waar dit artikel op slaat ... misschien even de voorbeurs bekijken. Alibaba is sterk bezig en met een charme offensief bezig in wereld. Dit gaat het aandeel sterk de hoogte injagen. Bekijk even de laatste koersprijs ook ;)
Dit betreft een waarschuwing die Alibaba zelf heeft afgegeven over Q1 2020: https://technode.com/2020/02/14/alibaba-beats-expectation-in-dec-quarter-but-covid-19-concern/"Chief Financial Officer Maggie Wu warned during the earnings call that the companys overall revenue growth rate will be negatively impacted for the March quarter as a result of the business disruptions. She did not disclose a financial outlook for the quarter that is nearly halfway over."
Uiteindelijk blijkt de impact van de coronacrisis tegen Alibaba's eigen verwachtingen in positief: https://www.reuters.com/article/us-alibaba-results/alibaba-revenue-profit-beat-as-online-sales-surge-during-lockdown-idUSKBN22Y1K4"Alibaba CFO Maggie Wu said the results contrasted with the companys guidance from the previous quarter, when it had predicted a drop in revenue."