Twinkle | Digital Commerce

Meer omzet door eigen productfoto’s

2020-03-19
1000562
  • [branded content]
  • 3:35

'Een goede eigen productfoto verkoopt beter, zorgt voor minder retouren en verhoogt je onderscheidend vermogen en je vindbaarheid in Google.' Roald Ploegmakers van Orbitvu zegt het niet alleen stellig maar hij kan het ook onderbouwen vanuit onderzoek en ervaring in de praktijk.

Beeld: Zuiver Beeld

Eigen content eerst

'Ik verbaas me erover dat zoveel grote en middelgrote partijen niet zelf hun productfoto’s maken en het zelfs niet eens overwegen. Ze onderschatten het belang van onderscheidend beeld voor bijvoorbeeld de vindbaarheid via Google. Daar houden ze van originele content, in tekst maar ook in beeld. Met een eigen foto van een product en een productnaam en -nummer dat correspondeert met de header van een webpagina scoor je zoveel beter dan met de standaard stockfoto’s van fabrikanten die door iedereen worden gebruikt.'

Beeld verkoopt

'Mensen houden van beelden en plaatjes. Bij het zoeken naar producten kijken ze eerst, of zelfs alleen maar, naar de resultaten in afbeeldingen. Hoe generieker het product dat je verkoopt, hoe lastiger het is om eruit te springen. Zeker als iedereen precies dezelfde foto gebruikt die door de leverancier wordt geleverd, dan zijn de zoekresultaten niet van elkaar te onderscheiden. En het is niet zo moeilijk om zelf goede foto’s te maken, zelfs 360-graden-foto’s of filmpjes die je via templates zo op je website, in je reclamefolder of op YouTube kunt plaatsen. Hoe diverser de content op je website, hoe hoger de conversie blijkt uit onderzoek.'(zie kader)

Aantoonbare hogere omzet
Neal Oddens, founder van BandenConcurrent: 'Begin 2019 zijn we overgestapt van stockfoto’s naar het maken van eigen productfoto’s en productvideo’s van de banden. Dat wordt enorm gewaardeerd door onze klanten. De banden zijn nu allemaal op dezelfde manier gefotografeerd en dat geeft rust en éénheid op de website. Het profiel van iedere band is voor de klant duidelijk te zien zodat die exact weet wat hij krijgt. We hebben nu ook goede foto’s van producten waar de leveranciers geen beeld van beschikbaar hadden. En we hebben relevante functionaliteit toegevoegd zoals zooming, dat alleen heeft al geleid tot aantoonbaar meer omzet.'

Van schoen tot taart

'Bij Orbitvu geven we veel demonstraties met de verschillende opstellingen van onze hardware en software en dan zien bedrijven direct de mogelijkheden voor hun eigen situatie. Onze klanten zijn voor het grootste deel webwinkels, het maakt eigenlijk niet uit wat je verkoopt, want beeld heeft altijd toegevoegde waarde. Dat geldt voor kleding en schoenen maar ook voor gebakjes of technische onderdelen, tot aan het kleinste schroefje toe. Met een foto kun je in één oogopslag precies zien of het inderdaad het onderdeel is dat je nodig hebt, daar kan geen omschrijving tegenop. Of de leverancier van printerinkt die meerdere keren per week de vraag krijgt van klanten welke lipjes ze nu bij de toner moeten verwijderen bij het installeren. Een kort informatief filmpje op de website scheelt ze heel wat telefoontjes.'

Beter beeld, minder retouren

Goede productfoto’s zorgen niet alleen voor meer verkopen maar besparen ook op retouren, tot 17%. Doordat klanten beter kunnen zien hoe een product er echt uitziet, liefst van meerdere kanten, is de kans op teleurstelling veel kleiner en daarmee ook de kans dat ze het terug willen sturen. Door de hogere conversie en lagere retouren verdienen onze klanten de investering gemiddeld in 18 tot 26 maanden terug.”

Passend bij de klant

'Onze fotocabines stellen we op maat samen voor iedere klant, afhankelijk van de behoefte en wensen. We combineren hard- en software tot de best passende combinatie: met één of meerdere camera’s, geautomatiseerde templates, directe export voor drukwerk, website of CMS, integraties met bestaande systemen en opleiding van personeel. De Orbitvu-producten worden gemaakt in Polen door een gedreven, enthousiaste eigenaar met oog voor kwaliteit. Binnen de Benelux gebruiken meer dan 350 klanten onze systemen naar tevredenheid. Hooguit komen ze terug voor een upgrade of uitbreiding.'

Professionele foto’s

'Uiteindelijk gaat het om het maken van professionele foto’s en video’s zonder veel inspanning. Product in de cabine, template kiezen, scherpstellen en afdrukken. Zo maak je bijvoorbeeld binnen 5 seconden vrijstaande foto’s, klaar voor publicatie op de website. Ook voor glimmende producten of glas. Flexibeler en sneller kan het eigenlijk niet, en een groot voordeel is dat je niet afhankelijk bent van externe partijen.'

De vraag groeit

'Kijk naar de populariteit van Instagram en Pinterest of de groei van market places: de vraag naar beeld blijft alleen maar groeien. YouTube is na Google de grootste zoekmachine. Het is dus de moeite waard om daar tijd en energie in te steken, dat betaalt zich gegarandeerd terug.'

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Orbitvu.