De politieke partijen GroenLinks en CDA zijn van mening dat er te veel in de nacht wordt gewerkt in distributiecentra van webshops. Zij pleiten daarvoor voor een latere standaard levertijd, in plaats van next day delivery.
Dat meldt BNR. Nu is het zo dat consumenten vaak een bestelling de volgende dag in huis hebben, als zijn voor middernacht bestellen. Onnodig, stellen GroenLinks en CDA. Consumenten kunnen best wat langer wachten. ‘Mijn punt is dat de eerste keuze nu is dat het zo snel mogelijk wordt bezorgd’, stelt Tweede Kamerlid Wim-Jan Renkema van Groenlinks. ‘Dat kan best langer wachten. Wij willen de voorkeursoptie veranderen. Dus dat de eerste optie is dat als ik iets bestel dat het de volgende dag wordt verwerkt. Dan duurt het iets langer voordat ik het in huis heb.’
Renkema stelt dat de consument best in de spiegel mag kijken, als hij kiest voor snelle leveropties: ‘Vraag je af of het ook echt nodig is. Of dat je best langer kan wachten. Daarnaast is het raar dat als je als consument er voor kiest om het over 3 of 4 dagen te ontvangen, dat je daar extra voor moet betalen.’
'Binnen vier dagen in huis'
Hij krijgt bijval van collega Kamerlid Rene Peters van het CDA. Hij stelt dat consumenten zelf actie moeten ondernemen als ze het pakket morgen in huis willen hebben. ‘Dan is de kans groot dat ze zich realiseren dat ze het morgen echt niet nodig hebben.’ Volgens hem moeten consumenten dus niet worden geprikkeld om een pakket de volgende dag in huis te hebben. Waardoor er ook geen magazijnmedewerkers ’s nachts bestellingen hoeven te verwerken. ‘Als standaard leveroptie zou je best kunnen zeggen: binnen vier dagen in huis.’
In gesprek met de branche
Het probleem, erkennen ook de partijen, is echter dat het lastig is om dit zomaar door te voeren. De concurrentie is immers moordend en er zal geen grote webshop zijn die dit vanuit zichzelf zal invoeren. Het moet dan ook branche breed worden aangepakt, stellen de partijen. Zo wil Renkema dat staatssecretaris Van Ark van Sociale Zaken met webshops en de betrokken partijen in gesprek gaat om de voorkeursoptie aan te passen.
Thuiswinkel.org: 'Leveropties moeten verantwoord zijn, maar óók van deze tijd'
GroenLinks en CDA willen nachtwerk in distributiecentra extra gaan belasten. De politieke partijen stellen dat het leveren van pakketten de volgende dag zelden nodig is en dat er daarom onnodig s nachts mensen aan het werk zijn. De suggestie voor een standaardleveroptie Binnen vier dagen in huis is in de ogen van Thuiswinkel.org een grote stap terug in de tijd.
Het pleiten voor een nieuwe standaardlevertijd in plaats van next-day delivery is geen goede zaak voor consumenten en voor de (inter)nationale concurrentiepositie van Nederlandse (web)winkels.
Levering de volgende dag betekent niet noodzakelijkerwijs dat er de hele nacht gewerkt moet worden in de magazijnen. Veel distributiecentra sluiten al laat in de avond of uiterlijk om 1.00 uur, om het werk de volgende ochtend om 7.00 uur weer te starten. In de snel veranderde arbeidsmarkt is het van belang goede arbeidsomstandigheden en een adequate beloning te koppelen aan verwachtingen van flexibiliteit van zowel werkgevers als werknemers.
Internationale concurrentiepositie
De impact van een nieuwe standaardlevertijd zou desastreus zijn voor de Nederlandse concurrentiepositie. Een onwenselijke situatie is bijvoorbeeld het Belgische e-commercelandschap, waar meer dan helft van alle online bestedingen bij buitenlandse webwinkels wordt besteld. Jarenlang is de ontwikkeling van e-commerce in België gefrustreerd omdat de Belgische regelgeving het nachtwerk bemoeilijkt. Een levering uit Nederland of Frankrijk is voor een Belg vaak een snellere en goedkopere optie.
Ook willen wij geen situatie waarbij Nederlandse consumenten bij onze oosterburen gaan bestellen om wél goedkoop de volgende dag geleverd te krijgen. Dan is er nog minder zicht op arbeidstijden en moet het pakket ook nog een langere weg afleggen, wat uit milieuoogpunt onwenselijk is. Daarom is het op zijn minst van belang om op Europees niveau te kijken naar oplossingen.
Milieueffecten
Meer bewustzijn bij de consument over het proces dat in gang gezet wordt nadat hij op de bestelknop heeft geklikt, is overigens wel degelijk een belangrijk punt. De e-commercesector werkt hard aan het informeren en stimuleren van consumenten om verantwoorde keuzes te maken. Zo werkt Thuiswinkel.org samen met webwinkels en distributiepartners aan Bewust Bezorgd, waarmee onder andere de meest milieuvriendelijke bezorgoptie voor de consument inzichtelijk wordt gemaakt. Zo kan de consument verschillende factoren meenemen in de afweging over een gewenste afleveroptie.
Dialoog
Next-day delivery is niet altijd noodzakelijk, maar dat consumenten deze service zeer op prijs stellen, is evident. In onze 24/7-economie wordt wereldwijd next-day delivery de standaard omdat consumenten massaal kiezen voor de optie om bestelde producten de volgende dag geleverd te krijgen.
Thuiswinkel.org gaat graag in gesprek met alle betrokken stakeholders over de verschillende mogelijkheden om een verantwoorde bezorging van producten in een (inter)nationaal speelveld blijvend te kunnen aanbieden. Niet in de laatste plaats omdat consumenten dat van de sector verwachten.
1 april grap ??? Carnaval-grap ???