Twinkle | Digital Commerce

Ikea geeft shoppers regie over data

2020-02-03
24861398
  • 1:44

Ikea gaat consumenten actief wijzen op de manier waarop hun gegevens worden verzameld en ingezet. ‘Het is ook zakelijk gezien verstandig.'

The Wall Street Journal schrijft over de voornemens van Ikea, die vanaf het voorjaar in de praktijk zullen worden gebracht. Ons land behoort tot de vijf landen waarin dat begin april al gebeurt, samen met Frankrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Ierland. De VS en thuisland Zweden zullen later volgen.

Surfgeschiedenis, aankoophistorie en productvoorkeuren

Ikea wijst klanten straks actief op de mogelijkheid zelf databeslissingen te nemen. Zo kunnen ze aangeven of het bedrijf hun surfgeschiedenis mag gebruiken, hun aankoophistorie en hun productvoorkeuren. Om te beginnen in de mobiele applicatie van Ikea, later ook op de website van de meubelverkoper. Klanten krijgen de optie om incognito te shoppen, ze kunnen aangeven hoe lang Ikea hun data mag gebruiken en ze kunnen eenvoudig gegevens (laten) verwijderen. Als klanten niet meer willen worden gewezen op volle, maar niet afgerekende Ikea-winkelwagentjes, dan kunnen ze dat aangeven en worden ze op andere sites niet meer geretarget.

Verweven

Veel van deze mogelijkheden zijn er al, maar Ikea gaat ze prominent vermelden, aldus The Wall Street Journal. De data-informatie wordt verweven in de digitale winkelervaring, op plaatsen waar ze het meest relevant zijn en daarnaast in een centrale omgeving voor persoonlijke datacontrole. ‘We gaan feitelijk de dialoog met klanten aan om hen beter te bedienen’, aldus Barbara Martin Coppola in de zakenkrant. Zij is chief digital officer bij Ingka Group, Ikea’s grootste franchisenemer. ‘We doen dit omdat we geloven dat dit het juiste is om te doen en we geloven dat het zakelijk gezien verstandig is om data van mensen te respecteren.’

Ikea en marketplaces

Ikea begon medio 2017 met verkopen op Amazon, maar is daar afgelopen najaar weer mee gestopt. De nummer 17 van de Twinkle100 zou zelf een meubelmarktplaats willen openen, maar daarover heeft Ikea de laatste tijd zelf geen mededelingen gedaan.

Data Driven Commerce
Op 13 februari, volgende week donderdag, organiseert Twinkle met zustertitel MarketingTribune en bureau De Nieuwe Zaak het event Data Driven Commerce. In Utrecht spreken dataspecialisten van onder andere wehkamp, YourSurprise, KPN, Bouwmaat en Hema.


Gerelateerde artikelen: