Twinkle | Digital Commerce

Landelijk sportaanbod via Champ

2020-02-03
1000562
  • [interview]
  • 1:32

Champ brengt vraag en aanbod in sport bij elkaar. Want ondanks allerlei innovaties sluit het sportaanbod in Nederland onvoldoende aan op de vraag vanuit de markt, zeggen de oprichters.

‘Met Champ brengen we alle sportactiviteiten in Nederland in kaart en zorgen we dat deze gemakkelijk online te vinden, te vergelijken en te boeken zijn’, meldt Michiel Huisman, die samen met Paul Wiertz het platform oprichtte. ‘Met een pay-per-use-model en landelijk aanbod onderscheiden we ons van andere initiatieven.’ Via de app kun je zonder verplichtingen eens een nieuwe sport proberen in de buurt van je huis of werk, of elders in het land omdat je die dag toevallig op een andere locatie bent. Het aanbod varieert van bootcamp, yoga en crossfit tot apenkooien en skydiven. ‘Verder bieden we sport in vernieuwende vorm aan. Zo hebben we een Mystery Workout, waarbij een deelnemer een verrassende, nieuwe sport ontdekt.’ Onlangs introduceerde Champ ook de Nationale Sport Cadeaukaart.

‘Waar je ook bent, met de app heb je alle sportactiviteiten in de buurt in je broekzak’, aldus Huisman. ‘Je kunt zoeken op locatie en filteren op de sport van je keuze. Er zijn momenteel 2.500 sportaanbieders aangesloten. Begin dit jaar wordt de app geüpdatet. Daarna kun je punten sparen en die inzetten voor sporttegoed of besteden in de sportwebshop die we bouwen. Verder kun je dan meedoen aan challenges, prestatiebadges verdienen en je eigen tracker koppelen’, belooft hij.

Champ werkt voor sportaanbieders op no cure, no pay-basis. Huisman vraagt 20 procent commissie over elke boeking die via het platform komt. Voor gebruikers is Champ gratis. ‘Alleen wie gebruik wil maken van alle Pro-features, moet een kleine bijdrage betalen.’ Een deel van het aanbod is gepubliceerd op TripAdvisor en Expedia, en Huisman is met diverse partijen in gesprek om het aanbod breed onder de aandacht te brengen. In januari start een landelijke consumentencampagne.