Twinkle | Digital Commerce

Blijf experimenteren!

2020-02-14
1000562
  • 2:01

Wij mensen zijn erg slecht in het maken van de juiste keuzes. Op individueel niveau, en al helemaal op organisatieniveau. Daarom voeren de meest succesvolle bedrijven experimenten uit voor de ontwikkeling van hun producten. Daardoor kunnen ze betere keuzes maken omtrent hun huidige en toekomstige producten. Hoe kun je experimenten inzetten om digitale en zelfs fysieke producten te verbeteren?

Tekst: Simon Groters

Experimenteer met grote problemen

Ga aan de slag met het oplossen van grotere problemen. Het testen van kleine aanpassingen met weinig impact zal er nooit toe leiden dat je echt grote winsten gaat boeken. Zoek daarom naar veranderingen waarmee je de meeste impact kunt maken.

Zoek naar uitdaging

Stap uit je comfortzone en experimenteer met risicovollere beslissingen, niet met dingen die je toch al wilde aanpassen. Als je geen risico neemt, zul je ook niet innovatief zijn. Onthoud dat de meeste besluiten en experimenten terug te draaien zijn. Dus zijn ze gemakkelijk en zonder gevolgen te testen. Alleen bij onomkeerbare beslissingen is het belangrijk om jezelf te informeren over de verschillende vormen van bewijs. De hierarchy of evidence (zie afbeelding) kan hiervoor gebruikt worden. Daarmee kun je snel bepalen hoeveel waarde je moet hechten aan bepaalde bewijsvormen. Zo is de kwaliteit van het bewijs uit randomized controlled trials (A/B-testen) meer waard dan bijvoorbeeld een survey.

Test vroeg en vaak

Regelmatig zie je dat functies eerst worden gebouwd en daarna pas worden getest. En dan worden ze meestal ook geïmplementeerd vanwege de inspanning die al is geleverd. Als er immers al veel tijd gestoken is in het bouwen van een nieuwe functie of een nieuw product, zullen mensen het ook live willen zetten omdat ze er hard voor hebben gewerkt. De oplossing is om de ideeën achter de functie of het product eerst te testen voordat je begint met het uitwerken van die ideeën.

Begin klein en schaal op

Op deze manier kun je uiteindelijk veel meer ideeën testen en zijn je kansen op succes een stuk groter. Loop niet te hard van stapel, maar start met een paar kwalitatieve testen en schaal dit steeds verder op. Zo bouw je aan een effectief optimalisatieprogramma. Daarnaast is het belangrijk dat teams met autonomie kunnen experimenteren. Als ze onafhankelijk van iedereens mening aan de slag kunnen, zal dit leiden tot de beste producten.

Webanalisten
Deze tekst is gebaseerd op een presentatie die Stephen Pavlovich gaf tijdens CH2019 en is geschreven door Simon Groters, marketing & contentmanager bij Online Dialogue, voor het online analyse- en  optimalisatieplatform Webanalisten.nl. Het volledige artikel is hier te lezen.