Thijs Schouten heeft eigenlijk twee carrières. Digital savvy geworden bij Coolblue begon hij onlangs bij Hema als head of online trading, waarvoor hij Intergamma verliet. En daarnaast heeft hij een eigen bedrijf en website als freelance fotograaf/blogger.
Achtergrond
‘Elektronica en gadgets fascineerden mij altijd al. Tijdens mijn studie aan de Erasmus Universiteit werd ik door medestudenten binnengehaald bij Coolblue. In de begintijd had je daar min of meer je eigen toko, waardoor je alle facetten van het vak leerde: je was verantwoordelijk voor de inkoop, voor het assortiment, voor de webshopindeling, voor conversieoptimalisatie, noem maar op. In de loop der jaren groeide e-commerce natuurlijk enorm en daarmee ook de specialistische functies. Daarna werkte ik bij Kaspersky Lab en bij Intergamma.’
Inspiratie
‘Ik heb veel verschillende inspiratiebronnen. Ik volg Twinkle, Emerce en krijg diverse nieuwsbrieven in mijn mailbox. Facebook is voor mij ook een grote bron: niet qua vrienden, want dat stadium van Facebook is voorbij, maar ik gebruik het als informatie/nieuwsfeed, onder meer over SEO. Daarnaast vind ik inspiratie op beurzen, bijvoorbeeld de Consumer Electronics Show CES in Las Vegas. Ik kan er helaas niet elk jaar naartoe, maar ik vind het reuze interessant en signaleer er de nieuwste snufjes en gadgets, ook op het gebied van domotica, waar ik gek op ben. En ten slotte is Instagram een goede bron voor mij als fotograaf. Trouwens, ook tijdschriften zijn daarvoor onontbeerlijk.’
Direct resultaat
‘Het leuke aan e-commerce vind ik dat je alles kunt doormeten en dat je direct impact kunt maken. Als je nú iets aanpakt, kun je over vijf minuten resultaat zien. Dat kan nergens anders. In fysieke retail kost je dat maanden.’
Ontwikkelingen
‘Ik zie eigenlijk vier belangrijke ontwikkelingen in digital commerce. De belangrijkste is de verschuiving van losse webshops naar marketplaces. Daarnaast ben ik erg benieuwd naar voice commerce, wat gaat voice bijvoorbeeld betekenen voor herhaalaankopen? De derde ontwikkeling is personalisatie, dat gaat de komende jaren echt een heel grote vlucht nemen, daarvan ben ik overtuigd. En tenslotte is er de verschuiving naar mobiel. Wat heeft dat voor impact op traffic en op conversie? En hoe ga je dat als webwinkelier beter doen?’
Shoppen
‘Ik ben een zeer fanatieke online shopper. Sterker nog, het is bijna een guilty pleasure; ik moet oppassen dat ik niet te snel te veel online aanschaf, ik ben gevoelig voor veel verkooptechnieken. Ik snuffel ook graag rond in stenen winkels, alleen heb ik daar te weinig tijd voor. Maar ik vind retail heerlijk.’
Vrije tijd
‘Mijn vrije tijd breng ik graag door met mijn gezin. Ik heb twee jonge dochters en ik vind het hartstikke leuk om samen dingen te doen. Ik ben sowieso op tijd thuis om samen te eten en probeer minder tijd in mijn fotografie te stoppen. Verder ben ik een fanatiek tennisser en ga ik in de zomer graag zeilen. Friesland is dan ook een favoriete vakantiebestemming – het is niet ver reizen en ik heb er een zeilbootje. Over een paar jaar wil ik graag met mijn hele gezin in Nieuw Zeeland mijn zus opzoeken en daar rondtrekken met een camper. En last but not least hou ik ervan om samen met vrienden te genieten van een goeie whisky.’
Trots
'Ik ben er trots op dat ik met mijn team bij Intergamma de verandering teweeg heb kunnen brengen van fysieke retailer naar omnichannel denker. De klant is immers overal. Veel winkels denken te laat dat ze daar eens wat aan moeten doen.’
Motto
‘Een van mijn favoriete quotes is van Jeff Bezos: “It’s hard to find things that won’t sell online.” Daar heeft-ie een goed punt. Dat hanteerden we al bij Coolblue, en bij Intergamma en Hema is dat niet anders.’
Leuk, maar leg mij uit waarom ik vandaag in een volle Hema niet een product kon ruilen omdat ik het papieren bonnetje niet had maar alleen mijn digitale. Foei.