Twinkle | Digital Commerce

Dit zijn 4 gamechangers in e-commerce

2020-01-03
1000562
  • 2:47

Welke ontwikkelingen in de e-commerce branche gaan de komende jaren de markt opschudden? Die vraag stelden softwarebedrijf Divante en onderzoeksbureau Kantar aan 250 e-commerce professionals wereldwijd.

Het resultaat wordt gepresenteerd in het rapport: ‘eCommerce Trends 2020’. Deze is via deze link aan te vragen. Een 117-pagina’s dik drukwerk over de ontwikkelingen en vooruitzichten in de branche, met onder andere dus vier gamechangers. Ontwikkelingen waarvan e-commerce professionals een nadrukkelijke impact verwachten in de toekomst.

Cryptovaluta

Volgens het rapport maakt momenteel 5,5 procent van de internetgebruikers gebruik van één of meerdere cryptovaluta. En dat terwijl cryptovaluta nog vrij jong zijn; zo werd de eerst digitale munt (Bitcoin) amper elf jaar geleden geïntroduceerd. Die markt is in korte tijd dus flink gegroeid. Er zijn ook steeds meer bedrijven die aan een eigen digitale munteenheid gaan beginnen. Zo wil bijvoorbeeld Facebook cryptomunt Libra op de markt brengen. En ook in webwinkels is het steeds vaker mogelijk om met digitale valuta te betalen. In Nederland ligt het gebruik van de cryptomunten wel iets lager dan gemiddeld. 4,7 procent van de internetgebruikers zegt een vorm van cryptovaluta te gebruiken. Zuid-Afrika is met 10,7 procent het land waar de meeste internetgebruikers crytovaluta omarmen. Ondanks dat verschillende cryptovaluta het sinds enkele jaren zwaar hebben, zien de professionals er nog wel een grote rol in voor de toekomst.

Big data

Hoewel ook niet nieuw, worden big data door professionals nog zeker gezien als een ontwikkeling die de markt kan opschudden. De toenemende mobiele data, het gebruik van cloud software en de ontwikkeling van AI zijn hier volgens het rapport belangrijke onderdelen van. Maar ook de komst van 5G zal de markt van big data laten groeien en meer volwassen laten worden. Voor e-commerce bedrijven liggen hier veel mogelijkheden. Zo kunnen zij beter inzicht krijgen in de behoeften van hun particuliere en zakelijke klanten. Het marktvolume voor big data is volgens cijfers van Statista in 2019 goed voor zo’n 49 miljard dollar. In 2027 is dat naar verwachting ruim verdubbeld naar 103 miljard.

Virtual reality

Hoewel virtual reality (VR) nu nog niet door veel retailers wordt omarmd, is de verwachting dat VR met de uitrol van 5G breder wordt opgepakt. Want volgens de respondenten heeft VR zeker veel toekomst in de branche. Retailers kunnen namelijk aan klanten in de winkel een unieke ervaring bieden. Maar virtual reality is ook een kans voor social commerce, met name voor klanten die een VR-bril hebben. VR wordt momenteel voornamelijk gebruik in de game-wereld, met naar schatting wereldwijd zo’n 171 miljoen gebruikers. Virtuele showrooms en toepassingen voor applicaties worden als voorbeelden genoemd hoe de branche kan profiteren van VR.

Augmented reality

Dit lijkt misschien op virtual reality, maar is wezenlijk anders doordat virtuele producten aan bestaande achtergronden worden toegevoegd. Augmented reality (AR) wordt dan ook al veel meer door retailers gebruikt. Zo heeft Ikea in zijn applicatie een AR-functie en ook Coolblue werkt ermee. Augmented reality helpt klanten om digitale producten in bekende omgevingen te visualiseren, waardoor die klanten een beter idee krijgen van wat ze mogelijk in huis halen. Met de komst van 5G zal AR naar verwachting nog meer worden ingezet, terwijl volgens Mobile Marketer al het merendeel van de retailmerken een AR-toepassing gebruikt of heeft gebruikt. Volgens het rapport valt er nog wel veel te winnen voor AR. Zo geven consumenten aan AR nog niet echt te vertrouwen bij het doen van een aankoop, maar het vooral als een leuke toevoeging zien.

In de komende editie van Twinkle magazine, die 22 januari verschijnt, lees je een uitgebreid verhaal over de gevolgen van 5G.