Twinkle | Digital Commerce

De replatforming van … Cruyff

2019-12-20
1000562
  • [interview]
  • 3:36

E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe website. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen zijn geleerd? Voor deze Refresh sprak Twinkle met Rogier Anink, product owner e-commerce bij Premium Inc., het moederbedrijf van kledingmerk Cruyff.

Kun je kort vertellen over de online geschiedenis van Cruyff?

‘De geschiedenis van het fashion label Cruyff vindt zijn oorsprong in 1982 in een samenwerking tussen Johan Cruijff – die kort daarvoor al begonnen was met een eigen sportmerk – en de Italiaanse modeontwerper Emidio Lazzarini. In 1992 werd het merk opgeheven en in 2005 maakte Cruyff zijn comeback in de mode onder het bewind van Ferenc van der Vlies [zakenpartner en vriend van Johan Cruijff, red.]. Vrijwel direct werden de online activiteiten opgestart waarmee we tot vandaag de dag klanten in meer dan 110 landen bereiken.’

Waarom een nieuwe website?

‘Het is een beetje cheesy om met een quote van de grootmeester zelf te komen, maar hij is wel erg toepasselijk: “Voetbal is simpel maar het moeilijkste wat er is, is simpel voetballen.” Ditzelfde geldt voor e-tail. Onder de vlag van moederbedrijf Premium Inc. hebben we acht labels met een bijbehorende variëteit aan e-commerce platformen. Hoewel al eerder was geprobeerd om al deze merken in één platform onder te brengen, zaten we met een verscheidenheid aan systemen per merk; waar de één op Magento draaide, had een ander gekozen voor een andere oplossing et cetera. In die situatie was het bijna onmogelijk om deze platformen optimaal te laten renderen en nieuwe features over allemaal tegelijk uit te rollen. Met de aankondiging van de end of life van Magento 1 zijn we ons gaan richten op het belangrijkste speerpunt: houd het simpel en schaalbaar.’

Op welke punten is de website zoal veranderd?

‘We hebben een template ontworpen op basis van de reference architecture van Salesforce, die geschikt is voor al onze merken. Per merk wordt de eigen huisstijl toegepast en de content moet het merkgevoel overbrengen naar de consument. We hebben agile gewerkt en zijn eind augustus live gegaan met het minimum viable product (MVP). Kort na livegang hebben we een compleet nieuwe checkout gemaakt die voldoet aan de nieuwste PSD2-regelgeving en die zorgt voor een flinke verbetering van de checkout flow.’

Wat zijn de verwachte verbeteringen van de nieuwe website?

‘Behalve dat we in hoog tempo de overige merken achtereenvolgend in het nieuwe platform overbrengen, hanteren we ook een releasebeleid voor nieuwe features. In het nieuwe platform kunnen we deze namelijk direct invoeren voor alle merken tegelijk, zonder per platform terug naar de tekentafel te moeten. Verder hebben we met de keuze voor Salesforce Commerce Cloud een high end SaaS-platform, dat mee kan schalen met de internationale groeiambities. Dat is wel zo fijn.’

Is de website extern of intern ontwikkeld, en waarom?

‘We hebben ons in house-team aangevuld met een externe partner. Samen met die partner, GEN25, hebben we een scope bepaald. Vervolgens hebben we het design weggezet en de template ontwikkeld. Als ERP hebben we XPRT van ACA Fashion Software gebruikt, dat door e-commerce dienstverlener Divide samen met Salesforce is ontsloten. Omdat die laatste twee geen onbekenden van elkaar zijn, zorgt dit voor een soepele samenwerking.’

Is het geplande budget overschreden? ‘

Ja, dat is overschreden. De scope wijzigt namelijk gedurende het project, hetgeen betekent dat er initiële budgetten overschreden worden. Maar zolang de scopewijzigingen meerwaarde leveren valt het zeker te verantwoorden.’

Wat zijn achteraf gezien de lessen?

'We wisten dat het vrij ambitieus was om zowel een nieuwe website te ontwikkelen als een nieuw ERP in te zetten, en dan ook nog tegelijkertijd de hele operatie draaiende te houden. Door goede communicatie te faciliteren tussen de betrokken partijen en iedereen up-to-date te houden van alle ontwikkelingen, ontstaat er synergie. Dat werkt prettig en zorgt voor een hoge productiviteit. We zijn met een MVP live gegaan en vanaf dat punt bepalen we de prioriteit voor doorontwikkeling. Zo zorgen we ervoor dat de resources efficiënt worden benut en er zoveel mogelijk progressie wordt geboekt.’

Welke nieuwe stappen willen jullie in de nabije toekomst nemen?

‘Dit jaar nog gaan we de volgende twee merken live zetten en de eerste vreemde valuta’s toevoegen aan de checkout. In het eerste kwartaal van 2020 gaan we focussen op de verbetering van de logistiek. Want waar we nu voor internationale zendingen on demand delivery aanbieden na verzending, willen we dit ook nationaal in de checkout beschikbaar maken. Verder willen we functionaliteiten als click and collect voor onze flagship stores en ook pick-up in parcel stores realiseren.’

Premium Inc.
Onder Premium Inc. vallen acht kledingmerken. Naast Cruyff zijn dat l’Ascolana, Goliath, Meyba, Off The Pitch, Robey, Touzani en Up Shoewear.