Twinkle | Digital Commerce

Applicatie Slinger vult lege plekken in auto’s

2019-12-31
1000562
  • [interview]
  • 1:27

Een besparing van 100 miljoen autokilometers per jaar en de CO2-uitstoot compenseren. Dat is het uiteindelijke doel van autodeel-app Slinger.

Stel: je gaat naar een leuk event en je hebt nog plaats over in de auto. Slinger helpt deze plekken op te vullen; via WhatsApp kun je ze delen met vrienden/teamgenoten/collega’s/festivalbezoekers. Je werkt zo mee aan een beter milieu, kunt een bijdrage vragen voor benzine/parkeerkosten, en je hebt gezelschap onderweg, zo schetst Slingers medeoprichter Marvin Pupping. Degene die lege autostoelen aanbiedt moet de Slinger-app installeren, maar degene die een stoel reserveert, heeft de app niet nodig. Dat is een verschil met andere autodeel-apps, aldus de oprichter. ‘Verder is onze app gratis, werkt het via WhatsApp supersimpel en kunnen we de CO2-emissies van de gereden kilometers compenseren.’ Voor die compensatie ging hij in zee met non-profitorganisatie Justdiggit.

‘Jaarlijks wordt er in Nederland met de auto een miljard kilometer gereden naar festivals en sportwedstrijden’, weet Pupping. ‘Wij willen hierin een besparing van 10 procent realiseren.’ Daartoe werkt hij samen met onder meer de KNVB, die Slinger inzet bij wedstrijden van Oranje en in de Johan Cruijf ArenA. Daarnaast is Pupping in gesprek met festivalorganisaties. ‘We bestaan bij de gratie van samenwerkingen. Dit probleem is te groot om alleen te tackelen. Wij vragen organisaties en sportbonden om Slinger in te zetten bij evenementen, en we vragen hun sponsoren om de CO2-uitstoot van de gereden kilometers te compenseren. In ruil daarvoor krijgen zij zichtbaarheid binnen de app.’ Waar verdient de app dan aan? ‘Er is geen verdienmodel. De partijen achter Slinger, dat zijn creatieve bureaus Liebe Leute en Lamalama, hebben de app ontwikkeld om de uitstoot van CO2 in het gereden autoverkeer terug te dringen. Als het aantal kilometers omlaag gaat, dan is dat de winst’, aldus de oprichter.