Twinkle | Digital Commerce

De laatste

2019-12-31
1000562
  • [opinie]
  • 1:37

Zes jaar geleden ging mijn eerste column over de professionalisering van onze industrie. Nu ik mijn laatste column schrijf en nog eens terugkijk op alle topics waar ik aandacht aan heb besteed, niet zelden de onderwerpen waar ik van vond dat er nog wel wat ontwikkeling in zat, kun je niet anders dan vaststellen dat er een hoop is veranderd.

De grootste online spelers van Nederland zijn enorm geworden. De klassieke retail die de online boot heeft gemist is met bosjes omgevallen. Het besef bij de raden van bestuur dat online er wel enigszins toe doet is er inmiddels wel. Het is alleen jammer dat dit altijd pas ná het faillissement lijkt te worden erkend.

Voor het vijfde jaar op rij is aangekondigd dat Amazon gaat starten in Nederland. Deze keer hebben ze echter zelf bevestigd dat ze eraan komen. Als tegenreactie heeft bol.com aangekondigd met fashion te gaan starten en de experts rollen over elkaar om te roepen dat het einde van bol.com eraan komt.

Toen ik ruim tien jaar geleden met Truus.nl startte, dacht ik dat we maar een beperkte window of opportunity hadden en dat het allemaal heel snel zou gaan. Pas met de grote katalysatoren als Jumbo en Picnic is de online boodschappenmarkt afgelopen jaren serieus gaan groeien. Wellicht dat Amazon een positief effect heeft op de markt en dat er vooral nog een aantal klassieke retailers de deur dicht moeten doen. Ik zou me als online speler voorlopig nog geen zorgen maken.

Maar zijn we geprofessionaliseerd met zijn allen? Wat mij betreft absoluut. Niet langer is ‘de online afdeling’ een clubje mensen dat ergens weggestopt zit in het pand. Het zijn serieuze afdelingen die de aandacht krijgen die ze verdienen. De groei is er voorlopig ook nog niet uit.

Hoe zou onze industrie zich de komende jaren gaan ontwikkelen? De onverminderde dynamiek maakt de voorspelbaarheid laag.

Never a dull moment!