Twinkle | Digital Commerce

Google’s rich review update: wat betekent dit voor retailers?

2019-11-06
1000562
  • [tips]
  • 2:59

Het kan je niet ontgaan zijn: de weergave van Google-zoekresultaten is aan het veranderen. Een van de meest opvallende zaken – zeker in retailland – is het verdwijnen van de beoordelingssterren in de organische zoekresultaten. Wat is de reden achter de verdwijning van deze review rich results is en wat betekent het voor jou als retailer?

Tekst: Tim Heinen

Rich results zijn het deel van de zoekresultaten dat direct meer informatie geeft over het gezochte product of dienst in Google, zoals een, prijs of reviews. Dit is dus de extra informatie, die naast de titel, url en samenvatting van een pagina in een oogopslag in de zoekresultaten te lezen is. En dat is handig, omdat een shopper of surfer zo snel de gezochte informatie vindt zonder nog verder te hoeven klikken. Dat ziet Google graag. Ook sterretjes, die beoordelingen moeten weerspiegelen, maakten hier tot voor kort een aanzienlijk deel van uit. Maar Google heeft onlangs het een en ander aangepast, waardoor er nu veel minder sites review snippets laten zien.

Waarom doet Google dit?

Voor een website of -shop is het toevoegen van sterren aan zijn weergave in Google een ideale manier om positief op te vallen in al het zoek- en vindverkeer. Het straalt betrouwbaarheid uit en bevordert de doorklikbaarheid. Wie wil dat nou niet? En zoals het vaak gaat met gewilde zaken, probeerden shopeigenaren dit zo snel en makkelijk mogelijk te bereiken. Aangezien de website-eigenaar zelf kon bepalen welke reviews - en dus welke gemiddelde score - er getoond werd, waren er al snel bedrijven die alleen de gunstige reviews selecteerden voor publicatie – geen eerlijke weergave van de werkelijkheid dus.

Zo plaatsten veel bedrijven reviews over hun bedrijf op hun website, die ook in Google tevoorschijn kwamen als je zocht op een enkel product dat dat bedrijf aanbood, zoals een wasmachine. Deze zogenaamde ‘self-serving’ bedrijfsreviews worden nu niet langer getoond.

Misbruik eruit gefilterd

Door de update heeft Google in een klap al deze gevallen van misbruik eruit gefilterd en zijn de organische resultaten met reviews weer betrouwbaar en kwalitatief. Reviews worden alleen nog getoond, als ze gehost worden door een externe partij, dus niet direct op de pagina van de webshop. En hoewel Google al langer adviseert om product reviews te verzamelen en te gebruiken, worden deze nu nog belangrijker. Wanneer een gebruiker zoekt naar een product, ziet hij als het goed is direct de specifieke product-landingspagina van de shop. In dit geval worden dan ook nog steeds de sterretjes van de product reviews getoond – mits de webshop die verzamelt en geïmplementeerd heeft.

Wanneer je eerlijk met je reviews omgaat, is er niks te vrezen

Wat betekent dit?

Wanneer je eerlijk met je reviews omgaat, is er niks te vrezen. Beoordelingen die je bijvoorbeeld ontvangt voor concrete producten (product reviews), blijven zichtbaar in de zoekresultaten. Ook blijft alles bij de betaalde advertenties via Google Ads en Google Shopping gewoon zoals het was. Daarnaast mag je shop-review-profiel op je website geïntegreerd blijven. Voor je potentiële klant zijn deze sterren immers nog steeds heel belangrijk, misschien zelfs nog wel waardevoller. Een bezoeker van je webshop moet nu namelijk eerst op een zoekresultaat klikken om deze specifieke informatie op je website te vinden. Bovendien heeft een positief beoordelingsprofiel nog steeds een positieve invloed op de ranking van je webshop.

Wat moet je nu doen?

Als retailer hoef je op dit moment niets te doen. Door de filtering van oneerlijke websites is het speelveld weer gelijkgetrokken. Daarbij houdt Google van testen; het kan dus zomaar zijn dat er binnenkort weer iets wordt aangepast of teruggedraaid. Bedenk wel dat de rol van reviews veel belangrijker wordt, dus het is altijd goed om je eigen manier van productbeoordelingen kritisch te bekijken. Verzamel je nog geen productbeoordelingen? Dan is het nu zeker het moment om daarmee te beginnen.

Tim Heinen is country manager Benelux van Webshopkeurmerk Trusted Shops