Twinkle | Digital Commerce

‘Social media verleiden nauwelijks tot online aankoop’

2019-10-16
1000562
  • 0:53

Consumenten staan over het algemeen nog niet te springen om een aankoop via social media als Facebook en Instagram te doen. Ondanks dat die platformen steeds meer inzetten op verkoop via hun kanalen.

Zo kocht in het afgelopen jaar 21 procent van de Nederlanders meer dan één product via Facebook. Nog eens 14 procent geeft aan maximaal één product in die periode te hebben aangeschaft via dat medium. Dat blijkt uit Het Nationaal E-mail Onderzoek 2019 van CG Research en Spotler, gehouden onder ruim tweeduizend respondenten.

Andere social media, zoals WhatsApp, weten de consument ook nog niet te verleiden tot het doen van een online aankoop. Zo geeft in totaal 9 procent van de respondenten aan via dat medium het afgelopen jaar in ieder geval één aankoop te hebben gedaan.

Aankopen via e-mails blijven wel populair. 73 procent van de deelnemers geeft aan het afgelopen jaar minstens één aankoop te hebben gedaan naar aanleiding van een mailing.