Twinkle | Digital Commerce

Culaza: huren is het adagium

2019-10-21
1000562
  • [interview]
  • 1:35

Het antwoord op de wegwerpcultuur is volgens Culaza betalen voor het gebruik van opgepoetste spullen zonder ze te kopen. ‘Producten als een service.’

Kopen hoeft niet meer’, opent het platform Culaza.nl. Huren is het adagium. ‘Je zit nergens aan vast. Opzeggen mag vanaf dag 1.’

Oprichter Bram Hoogers wil met Culaza consumenten en producenten stimuleren om circulair om te gaan met de spullen die ze maken en gebruiken. ‘Grondstoffen raken op, dus hergebruik wordt belangrijker en waardevoller. Bovendien gebruik je diverse dingen maar een beperkte periode. Consumenten zijn tegenwoordig best bereid om gebruikte spullen te kopen of huren, maar bedrijven zijn daar nog niet op voorbereid. Wij willen deze markt – producten als een service – zo leuk, makkelijk en voordelig mogelijk maken’, aldus Hoogers.

Goede, opgeknapte producten

Het assortiment bestaat momenteel uit gameconsoles, kinderkleding, kinderwagens en GoPro camera’s. Consumenten kunnen de goede, opgeknapte producten huren ‘voor een klein bedrag per maand, met flexibele retourvoorwaarden en een levenslange garantie’, zegt Hoogers.

De leveranciers, partners van Culaza, blijven eigenaar van de spullen en zorgen voor onderhoud en reparatie. ‘Het businessmodel van producten als een service staat eigenlijk nog in de kinderschoenen, maar heel veel bedrijven zijn erin geïnteresseerd’, weet de oprichter. ‘We laten met Culaza zien dat de afzetmarkt er is, zodat ze zich kunnen aansluiten.’

GooHoo

Het nieuwe platform is onderdeel van GooHoo, dat tweedehands en refurbished artikelen in- en verkoopt. ‘We gebruiken de kennis en het team van GooHoo om Culaza te laten groeien en de logistiek/distributie te verzorgen. We moeten per productgroep beoordelen wat de beste logistieke oplossing is voor bestellingen en retouren’, meldt Hoogers.

De websites van GooHoo worden ook ingezet om naamsbekendheid te genereren. Verder gaat Hoogers aan de slag met SEO. ‘Met “PS4 huren” staan we al op 1. En verder blijven we ons assortiment uitbreiden.’

Het interview met Culaza is onderdeel van de rubriek 'Nieuw in de markt'. Deze rubriek komt maandelijks terug in Twinkle magazine.