Twinkle | Digital Commerce

Google’s nieuwe linkbuilding richtlijnen

2019-09-24
1000562
  • 5:05

Voor het geval je het gemist hebt; Google heeft aangekondigd de no-follow attributen uit te breiden. Dit zal per 1 maart 2020 ingevoerd worden.

Tekst: Rinko de Jong

Vandaag de dag is het gebruikelijk dat zodra mensen naar je website linken, zij kiezen voor ofwel een ‘do-follow’ link ofwel een ‘no-follow’ link. Er worden vanaf 1 maart 2020 twee extra linktypes geïntroduceerd die van invloed zijn op SEO en met name linkbuilding. Voordat je je gaat verdiepen in deze twee nieuwe linktypes, is het verstandig onderstaande tekst eerst goed door te lezen. We leggen dan niet alleen de eisen van Google uit, maar ook wat dit betekent voor je SEO.

Het huidige landschap

Het huidige SEO-landschap is simpel, vooral als het gaat om linkbuilding. Hoe meer ‘do-follow’ links je vergaart, hoe beter dit is voor je zoekopdracht rankings.

Als je start met linkbuilding, en je betaalt voor links of je maakt gebruik van de tactiek van gastartikelen, dan wil Google dat je deze links voorziet van een ‘no-follow’. Ze willen hiermee voorkomen dat je op deze manier de zoekresultaten en rankings manipuleert.

Hoe kijkt Google naar links?

Het Google algoritme is slim. Natuurlijk, idealiter willen ze alleen maar ‘no-follow links’ indien de links worden gekocht of niet natuurlijk verkregen zijn (zoals het inkopen van gastartikelen). Maar veel SEO-adviseurs overtreden de Google-regels.

Ze zullen dit echter nooit publiekelijk toegeven. Maar Google is niet dom, ze weten dat het gebeurt. Google kan in sommige gevallen achterhalen wanneer een artikelpost op een grote nieuwssite niet natuurlijk is ontstaan. Er zijn diverse aanwijzingen die Google kan detecteren. Denk bijvoorbeeld aan een vermelding van Advertorial bij een publicatie.

Nieuwe linkbeleid van Google

Indien je een link koopt of verkoopt, wil Google dat je dat vanaf 1 maart 2020 aangeeft als ‘gesponsord’. En niet alleen in de tekst van de site, maar met name via de linkeigenschappen: Rel = “gesponsord”. Als je links door middel van user generated content opbouwt, willen ze dat je dat met het volgende aangeeft: Rel =”ugc”. Hetzelfde geldt voor de beheerders van websites. Bijvoorbeeld, als je website een forum bevat en de content is user generated, dan zullen de links die mensen plaatsen een rel =”ugc” moeten bevatten.

Je kunt nog steeds gebruikmaken van de ‘no follow’ link of een combinatie van het bovenstaande. Bijvoorbeeld, voor een betaalde link gebruik je dan: rel =”nofollow gesponsord”

Wat is het doel van deze verandering?

Google geeft hierover het volgende aan: ‘Alle links - gesponsord, ugc en no follow - worden beschouwd als hints die bepalen welke links mee te nemen of uit te sluiten binnen Search. We zullen gebruikmaken van deze hints - samen met andere signalen - om beter te begrijpen hoe adequaat te analyseren en links te gebruiken binnen onze systemen’.

Wat betekent dit concreet? Google zegt als het ware dat het toevoegen van deze attributen hen een beter idee geeft of ze een link zullen crawlen of niet. En hoe ze deze SEO-technisch gaan indexeren.

Deze wijzigingen gaan van kracht op 1 maart 2020. Maar maak je geen zorgen, je hoeft geen aanpassingen aan te brengen in je oude links. Degenen die no-follow waren, zullen gewoon no-follow blijven. En zelfs in de toekomst, als je besluit om gewoon gebruik te maken van no-follow in plaats van ‘gesponsord’, is dat prima.

Wat betekent dit voor SEO?

Zoals eerder aangegeven, gebruiken we eigen inzichten en meningen over de reden waarom Google dit doet. We weten allemaal dat hun algoritme verfijnd is en moeilijk te omzeilen. Maar, net als alle andere algoritmes of computers, is het niet perfect. Webmasters en SEO-deskundigen zullen de links waarmee ze een linkprofiel bouwen labelen. Het maakt het voor Google makkelijker te leren hoe wij de links gebruiken en het helpt de algoritmes de context waarin ze gebruikt zijn sneller en makkelijker te herkennen.

Bijvoorbeeld, als duizenden mensen rel=”ugc” gebruiken voor links verkregen door reacties van bezoekers, dan zal het de Google algoritmes leren dat deze links verkregen zijn door willekeurige mensen in plaats van een webmaster en zullen deze worden verdisconteerd.

Natuurlijk kan Google nu al wiki’s, fora en andere types user generated content herkennen, maar dit helpt ze om het scherper en nauwkeuriger te bepalen.

Ze kunnen ook een beter standpunt innemen over bepaalde linktypes. Wellicht kunnen ze besluiten om de ugc links aan banden te leggen en ze nu maar éénderde aan linkwaarde mee te geven ten opzichte van een organisch verkregen link. In aanvulling hierop: het geeft ze meer informatie of de gelinkte url gecrawld of genegeerd moet worden.

Maar op de lange termijn, wanneer hun algoritme nauwkeuriger wordt, is het goed om te constateren wat de echte winst voor de gebruiker is: deze komt uiteindelijk op de eerste plaats. Het doel van Google is om een website niet te beoordelen en te ranken op de meest perfecte SEO maar op de hoogste klanttevredenheid.

Daarom moet je je richten op het creëren van een geweldige gebruikerservaring, het bouwen van een goed product of dienst, het creëren van interessante inhoud, en alles wat je concurrentie niet doet. En wat betreft linkbuilding; het zal altijd uitdagend zijn om sterke links te verkrijgen, maar het blijft één van de hoofdfactoren bij organische vindbaarheid. Uit de gegevens blijkt dat er een sterke correlatie is tussen links en rankings.

Eén ding kunnen we je zeker aanraden, vergaar zo veel mogelijk links als mogelijk is, zelfs user-generated links. Zo lang ze maar van relevante websites komen, kunnen deze verwijzingen je verkopen of leads genereren. En als Google waarde geeft aan deze user-generated links, zal het een boost geven aan je ranking. Dit betekent uiteraard niet dat je nu op allerlei fora je links moet gaan spammen. Het betekent dat je op zoek moet naar interessante en waardevolle user-generated content sites en link alleen terug als dit zin heeft en het interessant is voor de lezer.

Conclusie

In het komende jaar zal je de aanpassingen en de manier waarop Google links beoordeeld, gaan zien. Als eerste tonen bedrijven als Ahrefs en SEMRush de omschrijvingen no-follow, do-follow, ugc en gesponsord backlinks. Deze verandering helpt SEO-deskundigen een beter linkprofiel op te bouwen en hun inspanningen te besteden aan links die daadwerkelijk helpen aan een hogere ranking.

Ten tweede is de verwachting dat ugc-links uiteindelijk meer waarde krijgen. Waarschijnlijk niet enorm, maar meer dan nul, zolang ze van relevante sites komen. De links die binnen de context passen en het meeste waarde biedt voor de eindgebruiker zullen waarschijnlijk het meest profiteren.

En tot slot, de meeste webmasters en marketeers zullen waarschijnlijk de nieuwe attributen niet gebruiken. Het zal waarschijnlijk nog wel even duren voordat ze echt inhaken, hetgeen voor nu betekent dat je je alleen hoeft te focussen op do-follow links.

Rinko de Jong is directeur bij SEOtech.