Twinkle | Digital Commerce

Zweedse bezorgdienst Budbee start in Nederland

2019-09-18
1000562
  • 2:25

Het Scandinavische Budbee is begonnen met het bezorgen van pakketjes in Nederland. De start-up wil marktleider in Nederland worden.

Budbee is van oorsprong een Zweedse start-up die in 2016 begon met last mile delivery. Anno 2019 zijn ze naar eigen zeggen marktleider in Zweden, Denemarken en Finland en bedient het bedrijf ruim acht miljoen klanten. Budbee bezorgde zijn eerste Nederlandse pakketje op 2 september en is op dit moment bezig met het aantrekken van meer klanten. Het streven van het bedrijf is om ook in Nederland marktleider te worden.

Consument is de baas

Jørgen Höppener, general manager Nederland, geeft aan dat Budbee ‘bezorgt op de voorwaarden van de consument’ en wil daarmee de klantvriendelijkste bezorgdienst in Nederland worden. ‘In onze wereld is de consument de baas. Zelfs wanneer, of juist met name wanneer, de consument een hondenliefhebber is, woonachtig op de vierde verdieping van dat ene pand zonder lift, die wekelijks een 20 kg zak hondenvoer bestelt.'

Welke Nederlandse klanten heeft Budbee op dit moment?

Höppener: ‘Een selectie van klanten waarmee we in Nederland in dit vroege stadium werken is Desenio, Nordic-Nest en Babyshop. Veel van onze Scandinavische klanten hebben al grote volumes in Nederland en we werken er hard aan om hen ook binnenkort in Nederland live te hebben. Ondertussen zijn we in vergevorderde gesprekken met lokale partijen, zowel groot als klein. We willen er voor alle soorten en maten zijn. Wat dit betreft verwacht ik binnenkort meer nieuws.’ 

Beginnen jullie gelijk in heel Nederland?

‘Jazeker. De huidige operatie is opgebouwd om groot te kunnen opschalen en om heel Nederland te kunnen bereiken. Wel hebben we in dit stadium nog de Waddeneilanden moeten uitsluiten. Nederland heeft een hoge bevolkingsdichtheid, waar onze service uitermate voor geschikt is en die nog niet op de Nederlandse markt is. Daarom willen we er voor bijna elke Nederlandse consument vanaf het begin zijn. Inclusief onze Scandinavische operatie, bereiken we nu ongeveer 25 miljoen mensen.’

Wat onderscheidt Budbee van andere spelers?

‘Wat ons onderscheidt is een hele sterke focus op de eindgebruiker, de mensen thuis. De consument is altijd onze topprioriteit en die weet dat wij samen met de e-retailers een prachtige online winkelervaring kunnen creëren. Wij zijn eigenlijk een tech bedrijf. Dankzij optimalisatie en machine learning zijn we in staat om een bezorging van hoge kwaliteit tegen een lage prijs te bieden. Dat terwijl we niet alleen de consument flexibiliteit, transparantie en efficiëntie willen bieden, maar ook de e-tailers.

Met onze aanpak zien we dat de gemiddelde orderwaarde, repurchase rate bij e-commerce bedrijven significant toeneemt en tegelijkertijd een substantiële afname in klantenservice klachten en calls waarnemen. Dat zijn direct voelbare voordelen voor e-commerce bedrijven.’

Harde noot om te kraken

‘Nederland is een van de meest uitdagende markten wat betreft e-commerce', zegt Höppener, 'met een hoge online aanwezigheid en een groot aantal gewaardeerde concurrenten. Dit maakt de Nederlandse markt een harde noot om te kraken.’

In april kreeg Budbee een investering van 4,8 miljoen euro van de H&M Group en Kinnevik en werden de eerste stappen gezet voor de lancering van de dienst in Nederland. Budbee is bijna 100 miljoen euro waard.